A partir del 2019 comencen a acabar-se les concessions dels peatges a les autopistes catalanes
A partir del 2019 comencen a acabar-se les concessions dels peatges a les autopistes catalanes
Barcelona

Adeu al peatge: el govern implantarà la vinyeta, un sistema de pagament anual

El Departament de Territori vol que, quan vencin les primeres concessions l'any 2019, el nou model ja sigui una realitat a totes les vies

Òscar ArmengolActualitzat

Un adhesiu al parabrisa que permeti circular durant tot l'any per la xarxa viària agafarà el relleu de l'actual sistema de peatges. Aquest sistema de vinyeta, que ja s'aplica a països com Àustria o Suïssa, és el que el govern de la Generalitat vol implantar a Catalunya, mitjançant un projecte de llei que tramitarà l'any que ve al Parlament.

Només falten dos anys perquè, a partir del 2019, comencin a acabar-se les concessions dels peatges a les autopistes catalanes. Fonts del Departament de Territori asseguren que la intenció és que, quan vencin les primeres concessions, el nou model ja sigui una realitat a totes les vies. Segons ha pogut saber TV3, el preu podria estar al voltant dels 70 euros l'any per als turismes, amb tarifes també per a transportistes i turistes.

Un consorci per recaptar els diners

La fi de les concessions, la majoria entre el 2019 i el 2021, suposa una oportunitat, però també obre incògnites perquè cal un acord amb l'Estat, titular del doble de quilòmetres que la Generalitat. La conselleria aposta per crear un consorci on hi hagi representades totes les administracions i els operadors, públics i privats, com apunten uns quants dels agents econòmics, socials i polítics amb els quals està debatent el govern.

Aquest consorci recaptaria els diners de la vinyeta, que es podrien destinar també a finançar els peatges a l'ombra sense hipotecar els pressupostos, cosa que permetria millorar el transport públic. També es vol crear un fons per a l'equilibri territorial.

L'adhesiu al vidre del vehicle és el model pel qual aposta el govern. Des del punt de vista tecnològic hi ha altres sistemes de tarifació i finançament sobre la taula. El govern descarta allargar el sistema actual, és a dir, els tradicionals peatges amb barreres físiques. Una altra opció és l'anomenat "free-flow", basat en la distància recorreguda: el control dels vehicles es fa tant amb pòrtics com via satèl·lit, però en tots dos casos té uns costos molt elevats.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut