L'Elías, veí de la Zona Franca i originari d'Hondures, aixeca a peu d'andana el dit polze en senyal d'aprovació després de prova…
L'Elías, veí de la Zona Franca i originari d'Hondures, aixeca a peu d'andana el dit polze en senyal d'aprovació després de provar el nou metro de L10 Sud, el , el 8 de setembre de 2018. Pla americà. (horitzontal)

Una usuària sobre el retard de l'arribada del metro a la Zona Franca: "Hem patit moltíssim"

ACN Barcelona.-Una sensació de "ja era hora" dominava aquest dissabte a primera hora de la tarda l'ambient a les noves estacions de 'Foneria' i 'Foc' de la línia L10 Sud del metro. L'estrena suposa que, per fi, hagi arribat el metro als barris de Marina del Port i Marina del Prat Vermell. I és que com ha dit a l'ACN la Concepción González, es considerava la Zona Franca com "el cul del món". "Hem patit moltíssim", ha assenyalat González sobre les greus limitacions de transport públic a l'indret. Resignada, diu que ara no farà servir tant el metro perquè està jubilada. "Però encara que no ho gaudeixi jo, que ho faci la gent jove", ha dit en to optimista. Amb motiu de la inauguració de les parades, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha regalat 15.000 bitllets d'anada i tornada, amb dos trajectes gratuïts. En total, 30.000 viatges que es podran fer en el dia d'avui.

Un dels primers en validar el bitllet ha estat en Juan, qui ha 'colat' en Bobby, un petit Chihuahua que duia en braços. "Per a ell és també el seu primer viatge en metro", ha assenyalat aquest veí que fa 40 anys que viu a la Zona Franca. "És una bona notícia, érem els únics de la ciutat que no teníem metro", ha dit. L'autobús i fer molts quilòmetres a peu per arribar a zones més cèntriques de Barcelona han estat les úniques alternatives que els veïns de la Marina han tingut durant anys. I s'han sentit abandonats."Aquest és el meu barri i me l'estimo", afirma al Concepción González. "Aquí hi viu gent treballadora ", ha afegit, lamentant el vergonyós oblit del barri durant dècades. I és aquí on ha sortit el nom de Paco Candel (Casas Altas, 1925-Barcelona 2007), qui al 1965 va reivindicar a una de les seves obres més cèlebres, 'Els altres catalans', la vida, sovint dura, de tots aquells veïnats de l'extra-radi barceloní en el que hi van arribar massivament entre els anys 50 i 70 famílies vingudes de tots els racons de l'estat espanyol per trobar feina. En la seva infantesa, Candel va viure en algunes de les barraques que llavors ocupaven la falda de la muntanya de Montjuïc."Sóc de Michigan, visc a l'estiu a Moscou, i a l'hivern a la Zona Franca"Tot i ser a prop, un paisatge ben diferent és el que gaudeix en Kenneth Bennett, un químic jubilat originari de Michigan i que fa anys que té casa a Catalunya. "Primer vam viure a Girona, després al passeig de Gràcia i ara per aquí" ha dit just accedir a l'estació de Foneria, vestit igual que un turista. Tot i no voler especificar ben bé on viu, assegura que no és lluny d'allà i que "té unes vistes des de dalt de Montjuïc magnífiques", afirma. Davant la sorpresa per haver viscut en llocs tant diferents, ell n'afegeix una nova: "A l'hivern visc aquí, a Barcelona, i a l'estiu em trasllado a Moscou", conclou.6 milions de viatgers l'any, 1.500 vehicles menys cada diaConcebuda com una manera de relligar tota l'àrea metropolitana, es preveu que l'entrada en funcionament de L10 Sud suposarà un increment de 6 milions de viatgers l'any, el que es tradueix en treure de la xarxa viària 1.500 vehicles motoritzats cada dia.La nova línia inaugurada aquest dissabte es posa en servei inicialment amb cinc estacions: Collblanc, Torrassa, Can Tries - Gornal i les noves de Foneria i Foc. Les tres primeres ja es troben en servei des del febrer de 2016 perquè formen part de l'L9 Sud, que circula just a sobre de L10 Sud. Amb 4,5 quilòmetres de longitud, dels quals 2,5 són de nou túnel (des de la bifurcació de Gornal i fins a Foc) i la resta corresponen al tronc comú amb l'L9 Sud, està previst que a la primavera del 2019 s'obri una nova estació del tram -Provençana-, i a la tardor l'estació de Ciutat de la Justícia. La freqüència de pas dels trens -que funcionen de manera automàtica i, per tant, sense conductor-, serà la mateixa que l'L9 Sud, és a dir, un tren cada set minuts, servei que es podrà oferir amb els tres combois que circularan per la nova línia. En el tram comú de l'L9 la freqüència serà del doble, dos trens cada set minuts en hora punta, perquè s'hi afegiran els nou trens que circulen en aquesta línia. El temps de trajecte de Collblanc a Foc és de nou minuts. El temps que transcorre entre les noves estacions de Foc i Foneria és de només 30 segons.

Anar al contingut