Una empresa de Moià construeix artesanalment rèpliques de biplans d'època a mida real

Una empresa de Moià construeix artesanalment rèpliques d'avions biplans a mida real. Tot Biplà exporta el 70% de la producció a França i acaba d'entrar al mercat del Brasil i els Estats Units.
Una empresa de Moià construeix artesanalment rèpliques de biplans d'època a mida real
Moià

Una empresa de Moià construeix artesanalment rèpliques de biplans d'època a mida real

Una empresa de Moià construeix artesanalment rèpliques d'avions biplans a mida real. Tot Biplà exporta el 70% de la producció a França i acaba d'entrar al mercat del Brasil i els Estats Units.
Redacció
Model de biplà construït a Moià. (Foto: ACN)

Model de biplà construït a Moià. (Foto: ACN)

L'empresa moianesa Tot Biplà construeix artesanalment rèpliques de biplans d'època a mida real i llestos per volar. Es tracta d'avions ultralleugers fabricats a gust del consumidor i exactament iguals que els originals. L'única diferència, segons el responsable comercial de Tot Biplà, Carles Torra, és que són energèticament més eficients perquè incorporen un motor més fàcil de mantenir i amb un consum més baix. Amb sis treballadors, Tot Biplà exporta arreu del món, sobretot a França (70%) -on hi ha una gran tradició aeronàutica-, però també a Bèlgica, Alemanya, Anglaterra i, des de fa poc, el Brasil i els Estats Units. El preu d'un biplà es pot trobar a partir dels 60.000 euros.

Tot Biplà és una empresa familiar de sis treballadors que construeix biplans d'època a escala 1:1, és a dir a mida real. Tot el procés de construcció és artesanal, des del disseny i la pintura fins a la confecció de la roba que els vesteix o la mecànica. El procés de construcció s'allarga durant tres mesos i, actualment, l'empresa construeix una mitjana de cinc biplans a l'any.

Tot i això, el director comercial de Tot Biplà, Carles Torra, ha explicat que l'objectiu és doblar la producció i arribar a construir dotze biplans l'any -un cada mes-. Actualment, l'empresa exporta el 70% de la producció a França, però també a països com Bèlgica, Alemanya, Itàlia o Anglaterra. A més, des de fa poc temps, s'està obrint camí al mercat americà.

Segons Torra, el tipus de client que vol aquest producte sol ser "un pilot enamorat dels clàssics", que busca el 'glamour' que comporta portar un aparell d'aquestes característiques. "Volar un biplà és fer un vol de llegenda", ha descrit.

Entre els models que es poden trobar, hi ha el Bücker, amb tots els detalls del model original, o el Raf SE-5a, que va ser un caça britànic que es va utilitzar durant la Primera Guerra Mundial. Aquests avions poden arribar als 140 quilometres per hora.

Més eficients energèticament

Torra ha explicat que l'única diferència que hi ha entre els ultralleugers d'època i els que construeixen a Tot Biplà és que són més eficients energèticament. Així, "incorporen un motor de 100 cavalls que té un consum mínim i són més fàcils de mantenir". A més, segons Torra, són més àgils i més fàcils de volar. El preu d'un biplà es pot trobar a partir dels 60.000 euros.