Una de cada cinc víctimes mortals en accidents a les carreteres gironines no duia el cinturó de seguretat

Una de cada cinc víctimes mortals en accidents a les carreteres gironines no duia el cinturó de seguretat

Una de cada cinc víctimes mortals en accidents a les carreteres gironines no duia el cinturó de seguretat

ACN Girona.-Una de cada cinc víctimes mortals en accidents a les carreteres gironines durant el 2016 no portava el cinturó de seguretat. L'any passat, 44 persones van perdre la vida en sinistres arreu de la demarcació. I d'aquestes, el 21%, bé fossin el conductor o algun dels passatgers, no duia cordat el cinturó. Trànsit admet que aquest percentatge és "preocupant", i més tenint en compte que les primeres dades d'aquest 2017 fan encara més crua la problemàtica. A la demarcació, de les set persones que han perdut la vida en carreteres interurbanes, gairebé la meitat viatjaven sense cinturó. Al costat d'aquesta problemàtica, el Servei Català de Trànsit (SCT) i els Mossos d'Esquadra insisteixen en què les distraccions (sobretot, l'ús del mòbil) i les infraccions (com els avançaments perillosos) són les principals causes d'accidentalitat. Per lluitar contra les conductes imprudents, l'SCT posarà en servei dilluns vinent un nou radar de tram a la demarcació: el de la C-66 entre Sant Joan de Mollet i Corçà.

Menys accidents mortals, però amb més víctimes (sobretot, pels dos de Pont de Molins i Susqueda). L'any passat, hi va haver 35 sinistres mortals arreu de la xarxa viària gironina. Són un 8% menys que al 2015; però per contra, les víctimes van augmentar un 13%.Aquest 2016 hi va haver 44 persones que van perdre la vida a les carreteres gironines. D'aquests, la majoria en vies interurbanes (en concret, 34). A més, segons recull l'estadística que periòdicament elabora el Servei Català de Trànsit, els xocs, imprudències i accidents també van deixar 168 persones ferides greus.Al costat dels accidents, però, també hi ha les causes que els provoquen. I aquelles actituds que incrementen el risc de perdre la vida en cas de sinistre. Sobretot, no portar el cinturó cordat. I aquí és on l'SCT i els Mossos d'Esquadra volen insistir, perquè a les comarques gironines, una de cada quatre víctimes mortals (en concret, el 21%) viatjaven sense dur-lo posat."És una problemàtica que ens preocupa, i molt; a més, aquest repunt que es dóna a comarques gironines, no passa a la resta de demarcacions", explica la directora de l'SCT, Eugenia Doménech. "Sí que és cert que és una de les infraccions més difícils de detectar, però incrementarem la prevenció i la conscienciació amb campanyes i controls específics", hi afegeix.El cert és, però, que les dades de sinistralitat d'aquest inici d'any encara fan més crua la problemàtica. Entre gener i principis de febrer, hi ha hagut sis accidents mortals en vies interurbanes gironines, on han perdut la vida set persones. "Tres de les víctimes no portaven el cinturó de seguretat, cosa que és preocupant", ha precisat el cap de l'Àrea Regional de Trànsit, l'inspector Pedro Castrejón.Distraccions, infraccions i mòbilLes distraccions al volant o les infraccions (avançaments en contínua, no respectar senyals, girs imprudents) suposen més de la meitat de les causes d'accidents mortals. En concret, el 28,4 i el 28,6%. La resta, obeeixen a altres factors: anar amb excés de velocitat, conduir begut o drogat, tenir una avaria mentre s'està en marxa, etc.El cap de l'Àrea Regional de Trànsit precisa, a més, que a l'hora de parlar de distraccions, aquella que s'enduu la palma és l'ús del mòbil. "És present en el 90% dels casos", indica l'inspector. A més, últimament, els Mossos d'Esquadra també han detectat que cada cop hi ha més conductors que, més que parlar per telèfon, es dediquen a enviar SMS o Whatsapp mentre condueixen."L'ús del mòbil és molt perillós; multiplica per deu la possibilitat de tenir un accident", subratlla Pedro Castrejón. I hi afegeix: "Per fer-se'n una idea, deixar de mirar la carretera durant un segon mentre es condueix a 120 quilòmetres per hora suposa recórrer 30 metres".L'inspector i cap de Trànsit també ha subratllat que les patrulles de mossos cada cop detecten "més indisciplina viària" a la xarxa de carreteres secundàries de la demarcació (que representen les dues terceres parts dels quilòmetres d'asfalt que hi ha al territori). I per últim, Castrejón també ha demanat assegurar-se que, a l'hora d'agafar el volant, s'està descansat. "Dels sis accidents mortals que hem tingut aquest 2017 a la demarcació, en quatre d'ells la somnolència hi ha fet acte de presència", ha explicat l'inspector.764 accidents amb animalsA l'hora de parlar de seguretat viària, un tipus de sinistres que també preocupa tant als mossos com a l'SCT són aquells en què hi ha animals implicats. I més concretament, senglars. L'any passat, arreu de les comarques gironines hi va haver 764 accidents amb animals. Són un 7% més que al 2015 i fins a un 15% més si es comparen amb els que hi va haver el 2010.La gran majoria (731 sinistres) van ser provocats per un senglar. La resta, per altres animals o espècies cinegètiques (cabirols, xais o cabres, entre d'altres). L'inspector cap de Trànsit assegura que l'augment d'aquests accidents és preocupant. Tot i que sovint, per sort, no són greus (l'any passat, dels 764 van ser-ho quatre) sí que hi ha hagut casos en què el conductor o algun acompanyant han perdut la vida.Això va passar per exemple al 2015, quan una moto va xocar contra un senglar que havia quedat estès al voral després de ser atropellat per un cotxe. Va morir l'acompanyant del ciclomotor. O al 2014, quan la passatgera posterior d'un tot terreny va morir després que el vehicle xoqués amb un porc senglar."Nosaltres informem de tots els accidents amb animals als titulars de la via, perquè en senyalitzin la presència; per això, faig una crida a la prudència dels conductors, perquè és un sinistre que es dona moltíssim", conclou Castrejón.Per altra banda, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona també ha precisat que, apart de l'assistència a sinistres, des d'aquesta divisió del cos també se'n fan moltes altres a conductors. L'any passat, en concret, van ser-ne 1.250. Entre aquestes, sobretot, per avaries mecàniques (sobretot, en vies ràpides). Nou radar de tram en serveiPer lluitar contra les conductes imprudents, sobretot l'excés de velocitat, el Servei Català de Trànsit posarà en servei la setmana vinent un nou radar de tram. Serà el quart de la demarcació, després dels dos que ja funcionen a l'N-II (un a la zona de Quart i l'altre als túnels de la variant) i el que hi ha instal·lat a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera.El radar que l'SCT engegarà dilluns vinent és que el s'ha instal·lat al peu de la C-66, entre Sant Joan de Mollet (Gironès) i Corçà (Baix Empordà). Comprèn un tram de 9 quilòmetres, on la velocitat màxima permesa és de 100 km\/h. A més d'aquest, a la demarcació també s'està pendent que n'entri en servei un altre. És el que es troba entre Capmany i Agullana, també a l'N-II però en aquest cas, a l'Alt Empordà. Eugenia Doménech diu que encara cal acabar de fer les darreres proves abans d'engegar-lo, i que es preveu que entri en servei d'aquí a un mes.