Una avaria en el sistema de refrigeració es perfila com la causa de la tragèdia aèria d'Atenes

Un avió de la companyia xipriota Helios amb 121 persones a bord, 48 d'ells nens, s'ha estavellat al nord-est d'Atenes. No hi ha hagut supervivents. Des del primer moment ha planat el fantasma d'un acte terrorista o un segrest com a causes del que ja s'ha qualificat com el pitjor accident aeri al país, però les investigacions descarten una acció terrorista i apunten una avaria en el sistema de refrigeració de l'aparell.
Una avaria en el sistema de refrigeració es perfila com la causa de la tragèdia aèria d'Atenes
Grècia

Una avaria en el sistema de refrigeració es perfila com la causa de la tragèdia aèria d'Atenes

Un avió de la companyia xipriota Helios amb 121 persones a bord, 48 d'ells nens, s'ha estavellat al nord-est d'Atenes. No hi ha hagut supervivents. Des del primer moment ha planat el fantasma d'un acte terrorista o un segrest com a causes del que ja s'ha qualificat com el pitjor accident aeri al país, però les investigacions descarten una acció terrorista i apunten una avaria en el sistema de refrigeració de l'aparell.
Actualitzat
L'avió, un Boeing 737 de la companyia xipriota de baix cost Helios amb 115 passatgers i 6 tripulants a bord, que s'havia enlairat poc abans de diumenge al migdia a la ciutat de Làrnaca, a Xipre, s'ha estavellat en una zona muntanyosa del nord-est d'Atenes coneguda com a Orrobos. L'aparell havia estat llogat per la companyia xipriota Helios a l'aerolínia Egyptair i havia de fer escala a la capital de Grècia per continuar cap a Praga, a la República Txeca.

La majoria dels passatgers són de nacionalitat xipriota. L'aerolínia ha confirmat que 48 nens tornaven de colònies amb l'avió. Entre els passatgers no hi hauria cap ciutadà espanyol. Mentrestant, la policia i els equips de rescat, que ja han començat a recuperar alguns dels cossos de les víctimes mortals, han confirmat que no hi ha supervivents.

Malgrat que les primeres informacions sobre l'origen de la tragèdia parlaven de diferents hipòtesis, entre elles la del ministre de Transports de Xipre, que ha apuntat que l'avió podria haver estat segrestat, o fins i tot que es tractés d'un atemptat, sembla que el motiu de l'accident és una avaria en el sistema de refrigeració. Un missatge de mòbil d'un dels passatgers a un familiar minuts abans de la topada corroboraria aquesta hipòtesi.

En aquest missatge, el passatger s'acomiadava del seu familiar assegurant que estava a punt de morir, que el pilot tenia la cara morada i que s'estaven congelant. Fonts de la investigació també han indicat que l'aparell tenia un historial de reparacions per errades en els sistemes de refrigeració i de calefacció. Sense anar més lluny, segons un portaveu de la companyia aèria Helios, aquest avió feia una setmana que havia passat una revisió.

La fallada del sistema de ventilació hauria fet baixar la temperatura de l'avió fins a 50 graus sota zero. Les dues caixes negres de l'avió ja han estat localitzades i ara s'hauran d'estudiar amb detall.

L'aparell havia avisat l'aeroport d'Atenes que tenia problemes i que havia de fer un aterratge d'emergència. Segons sembla, la cabina s'havia omplert d'un fum espès provinent del sistema de refrigeració. Després d'aquesta alerta, la torre de control de la capital grega ha perdut el contacte amb l'avió.

Immediatament, les autoritats gregues han activat el pla d'actuació en cas d'emergències aèries, actiu des dels Jocs Olímpics d'Atenes del 2004, i han enviat dos avions F-16 per escortar l'aeronau. Al cap de pocs minuts, el Boeing 737 s'estavellava. Els pilots dels caces han informat que no han vist el pilot a la cabina, que el copilot estava inconscient i que l'aparell volava amb el pilot automàtic.

L'aerolínia Helios va ser fundada a la dècada dels noranta i és una de les principals companyies aèries de Xipre.

L'accident ha ocasionat un incendi forestal que els bombers han extingit amb problemes, ja que hi ha restes de l'avió escampades per una àmplia extensió al vessant de la muntanya.