Imatge lateral d'una estudiant realitzant la PAP per accedir als graus d'Educació Infantil i Primària el 17 de juny de 2017. (Horitzontal)
Imatge lateral d'una estudiant realitzant la PAP per accedir als graus d'Educació Infantil i Primària el 17 de juny de 2017. (Horitzontal)

Un text d'Umberto Eco sobre la mentida marca el primer examen de la PAP per cursar els graus d'Educació Infantil i Primària

Actualitzat

ACN Barcelona.-Un text d'Umberto Eco sobre la mentida i el debat entre moderats i rigoristes ha estat l'eix central del primer examen de la Prova d'Aptitud Personal (PAP) per accedir als graus d'Educació Infantil i Primària. Un total de 2.920 estudiants han dut a terme aquesta primera prova de competència comunicativa i raonament crític a la qual seguirà una altra que avaluarà els coneixements logicomatemàtics. El coordinador de la PAP per accedir als graus d'Educació infantil i primària, Josep Maria Cornadó, s'ha mostrat molt satisfet amb la "bona participació" que ha registrat la PAP i ha recordat que l'examen pretén assegurar que els futur mestres compten amb les competències necessàries per cursar aquests estudis i contribuir a definir el perfil que han de tenir els docents. Alhora ha indicat que servirà per "prestigiar" aquesta professió.

Els estudiants que han realitzat el primer examen s'han mostrat "molt satisfets" i han indicat que l'han trobat força fàcil. La prova s'estructurava en tres parts, una primera de comprensió lectora d'un text d'Umberto Eco sobre la mentida i on es posava sobre la taula el debat entre moderats i rigoristes; una segona secció en què s'analitzava l'expressió escrita i on els estudiants han redactat un text de 300 paraules, i una darrera de domini del sistema lingüístic en què havien de corregir errors ortogràfics. "Era més o menys el que m'esperava o fins hi tot més fàcil", ha explicat Paula Bonaposada, una de les joves que s'ha examinat aquest dissabte i que ha assegurat que s'havia preparat l'examen amb força antel·lació. "Vull estudiar Educació Primària, és vocacional", ha comentat la noia de 17 anys que ha considerat que aquesta prova no té el format més adequat per avaluar les competències d'un futur mestre i la seva motivació. "Trobo que seria millor utilitzar un altre sistema diferent al de l'examen escrit, potser amb entrevistes personals", ha comentat. En aquest mateix sentit s'ha expressat Diego Lecina, que ha titllat la prova "de poc útil" i ha valorat que era "molt senzilla".Per la seva banda, el coordinador de la PAP per accedir als graus d'Educació infantil i primària, Josep Maria Cornadó, ha assegurat que aquest no és un examen acadèmic, sinó que el seu objectiu és competencial. "Des de les universitats pensem que els estudiants de mestres han d'assegurar que tenen unes competències mínimes en aquests àmbits", comenta. Amb tot, assegura que s'està treballant perquè de cara a futures edicions la PAP pugui avaluar altres aspectes no cognitius com l'empatia i la capacitat de lideratge o de treballar en equip. "És primer pas que hi hagi una prova no acadèmica", ha considerat Cornado que ha dit que "cal una prova que sigui sostenible i fàcil d'avaluar perquè gairebé 3.000 estudiants se n'examinen". Així, ha assegurat que des de les universitats es treballa perquè sigui "el més competencial possible"."Volem definir el perfil de mestre però és molt complicat perquè un mestre avui en dia necessita una sèrie de competències molt diverses", comenta el responsable de la Pap que diu que s'ha de seguir treballant per anar assolint aquests objectius. Cornado afirma que aquest examen, alhora, contribueix a "prestigiar" la professió. Un total de 2.920 alumnes s'examinen aquest dissabte de la PAP per accedir als graus d'Educació infantil i primària. Les universitats catalanes ofereixen 2.718 places per cursar aquests estudis. Els exàmens han arrencat a les 9 del matí i acabaran a la 1 del migdia en cinc seus universitàries ubicades a Barcelona, al campus de Bellaterra de la UAB, a Girona, Tarragona i Lleida.

Anar al contingut