Un text de Jaume Cabré i un article de Marc Boada sobre Leonardo da Vinci, a les proves d'avaluació de sisè de Primària

Un text de Jaume Cabré i un article de Marc Boada sobre Leonardo da Vinci, a les proves d'avaluació de sisè de Primària

Un text de Jaume Cabré i un article de Marc Boada sobre Leonardo da Vinci, a les proves d'avaluació de sisè de Primària

Un alumne de 6è de l'Escola Bages de Manresa realitzant la prova de competència matemàtica. 4 de maig de 2017. (Horitzontal)

Un alumne de 6è de l'Escola Bages de Manresa realitzant la prova de competència matemàtica. 4 de maig de 2017. (Horitzontal)

ACN Manresa.-Un text adaptat del llibre 'L'home de Sau' de Jaume Cabré i un fragment d'un article de Marc Boada sobre Leonardo da Vinci publicat a la revista Barçakikds, han centrat les prova d'avaluació de competències en llengua catalana. A més, els alumnes de sisè també han hagut d'escriure una redacció sobre un invent que ens hagi millorat la vida. Abans de la prova de català, els alumnes s'han hagut d'enfrontar a la prova de matemàtiques. En aquest cas, els escolars han hagut de respondre 31 preguntes repartides en vuit activitats diferents relacionades amb la numeració, el càlcul, l'espai o la mesura. Els nervis es feien notar entre la cinquantena d'alumnes de sisè de primària de l'Escola Bages de Manresa abans de començar les proves, tot i que, a mesura que avançava el matí han anat desapareixent. Els alumnes s'han preparat al llarg de tot l'any per aquests exàmens i, a la sortida, la majoria d'ells s'han mostrat satisfets amb el resultat.

Més de 79.000 alumnes de sisè de Primària han començat aquest dijous les proves de competències bàsiques, uns exàmens que es fan cada any, per conèixer les mancances del sistema i poder revertir-les amb canvis curriculars o entre els docents de cada centre. Els alumnes han començat per les proves de matemàtiques i català i demà serà el torn de l'anglès i el castellà. A l'examen de català, els alumnes primer de tot han començat per un dictat i han hagut d'escoltar un text tres vegades i omplir els buits de paraules que hi faltaven. Es tracta d'un text adaptat d'Eulàlia Canal, 'Un petó de mandarina'. En l'apartat de comprensió lectora, els alumnes s'han trobat amb dos textos diferents. El primer era un text adaptat del llibre 'L'Home de Sau', de Jaume Cabré, que relata les aventures de dos nois, en Pau i la Berta, que fan d'aprenents de detectiu amb l'ajuda del periodista Ton Carbonell i un equip d'arqueòlegs del jaciment paleolític del Cingle Vermell, a Vilanova de Sau. Els estudiants han hagut de respondre una quinzena de preguntes tipus test.El segon text de l'apartat de comprensió lectora era un article de Marc Boada publicat a la revista Barçakids i que porta per títol 'Vols ser científic?'. Es tracta d'un text que explica de manera divulgativa la vida i obra de Leonardo da Vinci i també desvetlla alguns secrets desconeguts de l'artista florentí com la seva afició per organitzar esdeveniments únics. En aquest text, els alumnes han hagut de contestar 16 preguntes tipus test. Per últim, els alumnes han hagut d'escriure un article de 100 paraules com a mínim sobre un invent que els agradi o que considerin important. Els escolars han hagut d'estructurar el text a partir de les preguntes: què és, per a què serveix, com és, de què està fet, com funciona o qui el pot fer servir. Una trentena de preguntes a la prova de matemàtiques La prova de competència matemàtica ha inclòs un total de 31 preguntes que estaven repartides en vuit activitats. Aquestes han tractat temàtiques relacionades amb la numeració, el càlcul, l'espai, la mesura, entre d'altres. Els anunciants han versat entorn de temàtiques relacionades amb la compra de material escolar a una papereria, l'organització d'una cursa d'atletisme, el temps d'esbarjo, un partit de bàsquet o una excursió a un castell.Entre els exercicis que s'han plantejat als alumnes hi havia el de calcular el canvi que una botiguera ha de tornar a una persona que compra material escolar en una papereria; calcular els vèrtex i les arestes d'una capsa; així com també calcular volums, distàncies o tants per cent. Un any de preparació La tutora de sisè B de l'Escola Bages de Manresa, Pilar Riera, ha explicat que al llarg de tot el curs han realitzat exercicis "més competencials" en totes les matèries i, de forma puntual, "hem fet proves similars a l'avaluació de competències perquè els alumnes hi estiguin més habituats". Per ells, ha dit, és nou el fet d'haver de respondre les preguntes en un full de respostes o bé haver d'escollir la solució correcta amb una creueta, per això, ha assegurat, "en els darrers dies hem fet alguns exercicis de proves de competències d'anys anteriors perquè no els hi vingui de nou i també per calcular el temps". Per Riera, el contingut que s'ha inclòs a les proves és "correcte" i considera que "el nivell és el que s'ha treballat a classe". Tot i això, la mestra creu que un dels exercicis de matemàtiques no era prou clar i podria generar dubtes, ja que "hi havia un prisma en què la cara quadrada no es veia prou clara". Amb tot, Riera creu que "en general haurà anat força bé i molts alumnes quan han acabat han dit que era fàcil". Unes proves "fàcils", segons els alumnes de l'Escola BagesEls alumnes de sisè A i B de l'Escola Bages de Manresa es mostraven satisfets del resultat de les proves de competències després d'haver fet els exàmens de matemàtiques i català. Un d'ells, el Robert Quesada, ha explicat que ha trobat les proves "bastant fàcils", tot i que ha admès que "tampoc ha sigut bufar i fer ampolles". En el mateix sentit s'ha expressat el seu company Martí Sardans que, segons ha dit, "tots els continguts que han sortit a les proves els hem estudiant en els últimes dies i, per tant, ho portàvem tot repassat". Sardans ha admès que la prova que més li ha costat ha estat la de català i, sobretot, la redacció per les faltes d'ortografia. La Jana Llussà i la Martina Puig també són de l'opinió que les proves de competències d'aquest dijous han estat fàcils perquè "tota la matèria ja l'havíem treballat". Llussà ha relatat que "en les últimes setmanes havíem fet proves de competències d'anys passats" i això l'ha ajudada en la preparació per les proves. De la seva banda, la Martina Puig ha relatat que ha intentat no posar-se nerviosa, tot i que té tendència a fer-ho.