Madrid

Un tècnic de Spanair intenta respondre les preguntes dels familiars dels afectats

Els nervis dels familiars de les víctimes del tràgic accident aeri de Barajas estan a flor de pell quatre dies després de la pèrdua violenta dels seus éssers estimats. Demanen que s'accelerin les tasques d'identificació, uns treballs que el ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, assegura que entre avui i demà s'hauran enllestit. Els familiars han decidit no associar-se perquè diuen que ara no es troben amb forces per pensar en reclamacions. Alguns es tornaran a reunir amb Spanair aquesta tarda, que culpen de falta d'informació i negligència per haver deixat enlairar l'avió. Asseguren que molts dels passatgers van voler baixar de l'aparell i que fins i tot hi va haver una discussió a bord perquè el vol no sortís.

Actualitzat
Sant Boi de Llobregat ha celebrat aquest dissabte el funeral per Raquel Pérez, l'auxiliar de vol que va morir en l'accident d'avió de Barajas. Ella és una de la cinquantena de víctimes que ja han pogut ser identificades i a qui els seus familiars i amics han pogut dir l'últim adéu, però a Madrid encara hi ha les restes d'un centenar de persones més que no han estat identificades. L'espera es fa molt llarga al tanatori de La Almudena i segons la Creu Roja els familiars estan acusant la incertesa i el cansament, estan extenuats després de diversos dies de patiment, i l'únic que volen ara és tornar a casa seva i poder enterrar els familiars.

El ministre Rubalcaba, que ha visitat els ferits ingressats en diversos hospitals madrilenys, ha explicat que aquest dissabte han començat les identificacions a partir de l'ADN. Aquest procés, en què es comparen les restes mortals amb les mostres genètiques aportades pels familiars, sol allargar-se més que altres tècniques forenses, però el titular d'Interior ha assegurat que en qüestió d'un parell de dies s'hauran enllestit els treballs.

Mentrestant, els dinou ferits que van sobreviure a la tragèdia continuen ingressats a l'hospital. Tres d'ells continuen en estat molt greu, després que un dels pacients hagi empitjorat en les últmes hores. Un més presenta un pronòstic greu. La resta evolucionen favorablement o estan estables dins la gravetat malgrat que en les pròximes hores no s'espera que cap pugui ser donat d'alta.

Indignació amb Spanair

Els representants de Spanair tornaran a comparèixer aquesta tarda davant dels familiars de les víctimes de l'accident d'avió que encara es troben a Madrid per mantenir-los informats de les últimes notícies. La companyia assegura que un tècnic proporcionarà en la reunió d'avui noves dades sobre les operacions de manteniment prèvies al moment de l'enlairament de l'avió estavellat. D'aquesta manera pretenen respondre algunes de les preguntes que els afectats van traslladar-los aquest divendres en una tensa reunió que va acabar sobtadament enmig de les airades reaccions dels presents, que els van acusar de no contestar les seves peticions i de fer el paperet davant seu.

Prèviament, els afectats s'havien reunit amb la vicepresidenta del govern. María Teresa Fernández de la Vega els va prometre una investigació exhaustiva i que el govern exigirà totes les responsabilitats. També va reiterar la creació de dues oficines d'atenció a les víctimes, una a Madrid i l'altre a les Canàries, i va assegurar que el govern estaria molt pendents d'ells i els ajudaria a constituir-se en associació. Les paraules de De la Vega van convèncer alguns dels assistents, mentre que d'altres van optar per abandonar la sala on es reunien.

Per ara els afectats han rebutjat unir-se en una associació. Diuen que no tenen prou ànims per afrontar ara la qüestió de les reclamacions. Diferents experts en dret, però, els recomanen que s'associïn i busquin assessorament jurídic per obtenir una indemnització més justa.

Les indemnitzacions que rebran els familiars de les víctimes i ferits en el sinistre poden superar els 18 milions d'euros, segons un expert consultat per l'agència Europa Press. La quantitat exacta dependrà, però, dels resultats que aporti la investigació. Així, segons l'especialista en dret aeronàutic Luis Souto, segons la normativa vigent a Espanya, el límit de responsabilitat de les asseguradores ascendiria a 100.000 euros en cas de mort i 50.000 per lesions. Si es demostra que hi va haver negligència, però, aquests límits poden ser superats.

Un cúmul de circumstàncies

El vídeo de l'enlairament és clau per a la investigació. Segons la gravació, l'avió va arribar al final de la pista sense aconseguir una altura normal per a la maniobra. Les imatges desmenteixen també algunes de les afirmacions que s'han fet sobre l'accident. El motor de l'avió no es va incendiar durant la cursa d'enlairament ni en deixar el terra, sinó en el moment d'estavellar-se. Tot plegat avalaria la tesi dels experts: alguna cosa més a banda de la fallada d'un motor va passar perquè el pilot no pogués controlar l'avió.

Pilots i mecànics consultats per TV3 asseguren que hi va haver un moment en què l'avió es va fer ingovernable. Va ser quan ja s'havia superat la velocitat de decisió, aquella a partir de la qual l'avió ja no pot frenar, s'ha d'enlairar i no es pot fer res per avortar la maniobra. Va ser en aquest punt, a uns 50 metres de terra i a escassa potència, quan la nau es va inclinar i es va precipitar contra terra.

Una de les hipòtesis apuntaria cap al trencament brusc del motor amb conseqüències fatals. Un ocell o la peça d'un altre avió podria haver entrat en una turbina que gira a 20.000 revolucions i podria haver trencat tot el mecanisme. De rebot, haurien quedat inservibles els sistemes hidràulics i mecànics que controlen, entre d'altres, la direcció. Precisament això és el que va passar en l'accident del Concorde a París l'any 2000. I per saber les causes exactes d'aquell sinistre es va haver d'esperar quatre anys fins a fer-se públic l'informe judicial.
Anar al contingut