Un peatge a Barcelona per reduir embussos i contaminació, segons proposa un estudi

Els autors defensen la implantació d'un "peatge barat" a les entrades a la ciutat
Un peatge a Barcelona per reduir embussos i contaminació, segons proposa un estudi

Un peatge a Barcelona per reduir embussos i contaminació, segons proposa un estudi

Els autors defensen la implantació d'un "peatge barat" a les entrades a la ciutat
Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Els embussos a les entrades de les grans ciutats i la contaminació que provoquen són "extraordinàriament greus". Aquest és el diagnòstic.

A partir d'aquí, Xavier Fageda, de la Universitat de Barcelona, i Ricardo Flores, de la Universitat Rovira i Virgili, arriben a la següent conclusió: la millor manera de combatre-ho és fent pagar peatges.

En un treball publicat per la Fundació d'Estudis d'Economoia Aplicada, Fedea, proposen que tant Barcelona com Madrid apliquin peatges en hores punta com ja han fet ciutats com Londres, Estocolm, Oslo o Milà.

 

Quantifiquen els costos i asseguren que els embussos fan que els desplaçaments en cotxe s'allarguin un 25% més de mitjana. Això, traduït en hores, seria d'unes 119 l'any per conductor a Barcelona i de 105 a Madrid. En diners, 175 milions d'euros l'any a cada ciutat.

També fan un càlcul de pèrdues per a les empreses, que fixen en 840 milions d'euros a l'any.

I, com més congestió, més contaminació. En aquest sentit, destaquen el problema de salut que suposa. A Espanya, cada any moren 30.000 persones per malalties relacionades pels mals fums.

Un peatge "barat"

Per eradicar tots aquests inconvenients, els autors de l'estudi defensen que la millor solució és implantar un "peatge barat". És la mesura "més eficient i eficaç", diuen, per combatre el problema que ocasionen els embussos i la contaminació. Més, asseguren, que les mesures que s'han implementat a Barcelona i a Madrid de restringir la circulació de vehicles els dies d'elevada contaminació.

A partir del 2020, els cotxes contaminants no podran circular per Barcelona. Encara que sigui una mesura insòlita, és insuficient, segons l'estudi. Els autors adverteixen que l'objectiu no ha de ser tant tenir cotxes nets en lloc de bruts, sinó, sobretot, tenir menys cotxes. En aquest sentit, creuen que les mesures que s'aplicaran aquí són ineficaces a mitjà i llarg termini.

Xavier Fageda, professor d'Economia de la UB:

"Poden tenir efectes positius perquè hi ha una substitució de cotxes bruts per cotxes nets, però no fa cap tipus d'efecte en el número de vehicles que circulen pels carrers. I al final, si tens molts cotxes circulant pels carrers amb marxes curtes, el problema de la congestió segueix sent-hi, i de retruc, el de la contaminació també"

La seva proposta és fixar primer un import molt baix en fase de prova i avaluar quin és l'efecte. A partir d'aquí, suggereixen anar ajustant l'import fins aconseguir que el trànsit sigui fluït.

D'entrada proposa un peatge urbà, d'uns 2 euros diaris, per qui entri amb cotxe a la ciutat en hora punta. Un peatge que ja existeix a ciutats com Londres, Milà o Estocolm, on s'ha aconseguit reduir el trànsit entre un 20 i un 30%.

Una mesura aparentment impopular, però, diuen els qui la defensen, amb moltes més contrapartides. Recorden, a més, que vetar els cotxes vells, com es farà aquí, penalitza molt més les rendes baixes que no pas un peatge urbà.

Ricardo Flores, professor d'Economia de l'URV:

"Sí que és possible que per algunes persones de rendes més baixes el fet de pagar el peatge tingui un efecte dissuasori, però aquí és on entra la possible compensació en termes d'estalvi de carburant, en termes de reinvertir els ingressos en polítiques que millorin el transport públic, etc."

Asseguren que, en els casos que ja funciona, el suport a la mesura, tant dels usuaris com dels polítics, va augmentar després d'aplicar-la.

Notícia relacionada: Ultimàtum de la Unió Europea a Barcelona i a Madrid per la contaminació per NO2

Un exemple: Estocolm

La capital de Suècia, Estocolm, va introduir un peatge urbà el 2006. Primer ho va fer en període de proves durant mig any. Després d'un referèndum, la mesura es va aplicar de manera permanent.

El cordó d'accés se situa a uns 30 quilòmetres del centre de la ciutat en dies feiners. Els conductors paguen 2 euros en hores punta, de 7.30 a 18.30.

De la mesura en queden exempts els autobusos i els cotxes no contaminants.

Londres té peatge des del 2003

A Londres, la taxa és actualment d'uns 13 euros i l'han de pagar els vehicles privats i comercials que entren a la zona restringida des de les 7.00 fins a les 18.30, els dies feiners.

No l'han de pagar les motos, les bicis, els busos, els taxis i els vehicles d'emissions ultrareduïdes. Els residents paguen una taxa del 10% del que costa el peatge.

 

 

 

 

TEMES:
Trànsit Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS