Un nou dispositiu t'alertarà quan et distreguis o mostris fatiga al volant

Apareix un nou sistema de baix cost basat en quatre sensors que monitoritzen diferents paràmetres físics del conductor i la seva posició al volant, i que genera una sèrie de senyals acústics si detecta algun risc
Un nou dispositiu t'alertarà quan et distreguis o mostris fatiga al volant

Un nou dispositiu t'alertarà quan et distreguis o mostris fatiga al volant

Apareix un nou sistema de baix cost basat en quatre sensors que monitoritzen diferents paràmetres físics del conductor i la seva posició al volant, i que genera una sèrie de senyals acústics si detecta algun risc
Redacció
És important controlar la fatiga al volant

És important controlar la fatiga al volant

Investigadors de la Universitat de Granada i de la Universitat Politècnica de València han dissenyat un innovador sistema de baix cost que detecta els símptomes de fatiga dels conductors i les distraccions al volant, i ajuda a prevenir així possibles accidents a la carretera.

La fatiga presenta una àmplia varietat de símptomes al volant: visió borrosa i augment de l'índex de parpelleig, ansietat i canvis de comportament i de posició del conductor, i augment del temps de reacció del conductor davant una situació de perill a la carretera.

D'aplicacions per evitar accidents d'aquest tipus, n'han sorgit diverses al llarg dels últims anys, però, tal com apunta Jaume Lloret, investigador de la Universitat Politècnica de València, aquesta és diferent.

"La majoria de les solucions actuals se centren en el moviment dels ulls i la detecció de rostres, i el nostre sistema va més enllà".

El sistema consta d'una placa electrònica que actua com a unitat central de processament, dos sensors de pressió ubicats al volant i dos més que mesuren la temperatura del conductor a través de les mans.

Amb un sensor de llum al reposacaps s'alerta també de possibles cops de cap del conductor i un senyal acústic ens avisa en cas de detectar fatiga o qualsevol distracció del conductor. Tot això es completa amb un sensor de xoc que detecta col·lisions o frenades sobtades i un polsador col·locat al volant que serveix per resetejar el sistema.

Els sensors estan connectats a la placa electrònica central, que rep dades dels sensors a cada segon i les processa i analitza mitjançant un algoritme que comprova si els valors recollits estan dins dels llindars considerats normals o segurs. Quan algun d'aquests sensors supera aquests llindars, l'algoritme activa el senyal acústic que serveix d'alerta al conductor.

Tots els registres queden emmagatzemats en una targeta micro-SD per a una possible tasca de postprocessat, en cas d'accidents o estudis futurs.

De cara al futur, els investigadors plantegen incorporar un petit receptor GPS per recollir la posició del vehicle i un mòdul de tecnologia sense fils que permeti connectar el sistema amb els smartphones dels conductors, de manera que, en darrer terme, el sistema sigui capaç de generar una trucada d'emergència.

Altres aplicacions

L'any 2013 l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya i la corporació Ficosa van presentar Somnoalert, una aplicació que alerta els conductors quan comencen a experimentar somnolència.

L'aplicació, que només va sortir per a iOS, és independent del vehicle i del conductor. Es col·loca l'smartphone en un suport semblant al d'un dispositiu de GPS i detecta els moviments del vehicle derivats de la conducció. Si la persona al volant fa un moviment brusc o característic dels conductors fatigats o amb somnolència, l'aplicació emet un senyal acústic i un senyal visual de diferents colors segons el grau de perill.

Al Mobile World Congress de l'any 2013 es va presentar una segona versió de l'aplicació amb el nom de Somnoalert+Sensor, que analitzava la respiració del conductor. Per mitjà de col·locar-se una banda ergonòmica al voltant del pit que va connectada a un petit emissor, el senyal respiratori s'envia a l'smartphone i s'analitza a temps real. A mesura que el conductor es va fatigant el senyal respiratori va canviant.

Sistemes integrats al cotxe

Alguns models de cotxes també incorporen els sensors al volant. Aquests dispositius, quan detecten una situació de fatiga, fan saltar una alarma sonora i se'ns mostra un missatge de text a la pantalla del quadre d'instruments del cotxe indicant-nos que hem de parar a descansar.

També trobem les càmeres de reconeixement facial, que per mitjà d'una càmera col·locada sobre el volant i d'un sistema de reconeixement facial, l'electrònica del nostre cotxe pot saber amb molta precisió si estem fatigats, tenim son o fins i tot falta de concentració i actuar en conseqüència.

Formes curioses de combatre la fatiga al volant

L'any 2013 la cadena de cafè tailandesa Amazon Café, en col·laboració amb l'agència Proximity BBDO, va llançar a Tailàndia l'aplicació Café Amazon Drive Awake, una app molt curiosa per detectar la fatiga al volant.

L'aplicació funciona amb el reconeixement dels gestos i expressions de la cara, així com el moviment dels ulls. Si el conductor mostra símptomes de fatiga, sona una alarma per alertar-lo i l'aplicació el guia, per mitjà del GPS, fins al Cafè Amazon més a prop.

Una altra forma curiosa de combatre la fatiga al volant és la que utilitza l'empresa japonesa Jins Meme, que l'any 2015 va llançar al mercat unes "smartglasses" que, entre altres coses, serveixen per detectar símptomes de fatiga.

Les ulleres funcionen amb diferents sensors instal·lats a la carcassa que permeten detectar variacions tan subtils com la força del parpelleig o la dilatació de la retina per saber si l'usuari està cansat o no. La informació compilada per les ulleres s'envia directament al telèfon mòbil de l'usuari per avisar-lo que necessita descansar.

ESPECIALS RELACIONATS