Un informe dels serveis jurídics de la Generalitat determina que l'incident de Repsol no és sancionable

Un informe dels serveis jurídics de la Generalitat determina que l'incident de Repsol no és sancionable

Un informe dels serveis jurídics de la Generalitat determina que l'incident de Repsol no és sancionable

Pla mig dels responsables a Tarragona de Dow, Jaume Sariol (esquerrra) i Repsol, Josep Francesc Font (dreta), davant la comissió d'Empresa i Coneixement, el 3 de novembre de 2016. (Horitzontal)

Pla mig dels responsables a Tarragona de Dow, Jaume Sariol (esquerrra) i Repsol, Josep Francesc Font (dreta), davant la comissió d'Empresa i Coneixement, el 3 de novembre de 2016. (Horitzontal)

ACN Barcelona.-La Generalitat manté obert l'expedient informatiu obert a Repsol per l'incident del passat 23 de maig que va provocar una columna de fum negre a través de la torxa d'una de les plantes de La Pobla de Mafumet (Tarragonès). Malgrat això, un informe dels serveis jurídics de la Generalitat determina que, segons la normativa aplicable per aquests casos, l'incident no és sancionable. En una compareixença a la Comissió d'Empresa i Coneixement, els directors generals d'Energia i Mines, Pere Palacín; el de Protecció Civil, Joan Delort; i de Qualitat Ambiental, Mercè Rius, han reconegut que cal millorar la comunicació en casos d'incidents a la indústria química com aquest que va generar molta alarma social. L'incident es va produir en un moment d'aturada programada de la planta a la qual s'hi va sumar un "error humà" d'un operari experimentat que va prémer un botó equivocadament.

A més de donar detalls de com va anar l'incident, detectat primer per un operador del CECAT de Reus, els tres directors generals han explicat les normatives tant de protecció civil, com de seguretat industrial com de qualitat ambiental vigents, així com les especificitats derivades de la indústria química de Tarragona. El primer en intervenir ha estat el director general de Protecció Civil, Joan Delort, que ha estat contundent a l'hora de definir el què va passar el 23 de maig passat assegurant que en cap cas es pot tipificar com "accident", d'acord amb la normativa vigent. Entre aquestes normatives hi ha una directiva europea, Seveso 3, amb nivells d'exigència elevats, així com el Pla especial d'emergència exterior del sector químic de Tarragona. "No es va donar cap de les circumstàncies qualificades com accident", ha manifestat. Amb tot i després d'analitzar el més d'un centenar de trucades rebudes en dos hores al 112, Delort ha reconegut que hi ha "recorregut per millorar" en quant a comunicació en incidents com aquest. El director general ha explicat que van emetre comunicats i informacions durant l'episodi però que davant l'alarma social, segurament, no en van ser prou. A més, també ha assegurat que cal que les empreses adoptin posicionaments "de major transparència" alhora de facilitar informació directament a la població. "Informació, sensibilització i pedagogia se n'ha de fer molta més", ha admès. Prémer un botó erròniamentA més de donar detalls de l'estat de l'expedient informatiu obert a Repsol per l'incident, el director general d'Energia i Mines, Pere Palacín, ha donat a conèixer com es va produir l'incident que, entre altres factors, va tenir en "l'error humà" d'un operari experimentat que va prémer un "botó" equivocadament i que va provocar un tall en el subministrament elèctric. La planta es trobava en una situació d'aturada programada per operacions de manteniment, quan es va produir el tall en el subministrament elèctric hi ha una caiguda en cadena d'una sèrie d'equips que provoca una combustió "no desitjada". La manca de vapor produeix que la torxa cremi l'etilè provocant una columna densa de fum negre. Palacín ha detallat que arran de l'incident Repsol ha dut a terme una sèrie de mesures correctores immediates com és el cas d'una millora en la senyalització dels interruptors, l'estudi d'alternatives per portar vapor a les torxes de manera independent, així com accions de formació i divulgació entre altres actuacions. No es poden determinar els gasos que emeten les torxesPer la seva part, la directora general de Qualitat Ambiental, Mercè Rius, ha reiterat que cap dels sensors de la xarxa de vigilància i prevenció de contaminació atmosfèrica van detectar cap valor anormal durant el 23 de maig, així com tampoc les dades recollides en una sortida de camp que es va fer al voltant de la refineria i en punts pròxims on hi ha població. Rius ha explicat que hi ha onze estacions de control a la xarxa de Tarragona "sobredimensionada" respecte altres llocs però feta, precisament, per la particularitat de l'existència del polígon petroquímic i zones habitades. Amb tot, ha detallat que les autoritzacions ambientals regulen els límits d'emissió dels anomenats focus emissors que són les xemeneies, però no de les torxes. La torxa està considerada com un element de seguretat i no tenen fixats ni límits d'emissió ni tècnicament és possible determinar els gasos que hi surten. Repsol estudia millores a les torxes per evitar fumeres negres i reduir el soroll Repsol ha apuntat que estudien implantar diverses mesures per millorar la resposta davant d'incidències com la del 23 de maig. En primer lloc, el director del Complex Industrial a Tarragona, Josep Francesc Font, ha explicat que encarregaran un estudi per interconnectar les diferents xarxes de vapor de la zona -també de refineria, química i, fins i tot, DOW-, sempre que es garanteixi "la màxima seguretat i robustesa", i que en cas d'incident no s'ampliï l'afectació a altres plantes que en depenguin. Així, la companyia energètica pretén dotar les torxes de fonts alternatives de vapor perquè, si s'hi produeix algun incident, es minimitzi la probabilitat de cremar sense vapor i emetre fum amb sutge. Finalment, Repsol també estudia implantar millores a la part superior de les torres. En concret, Font ha dit que plantegen canviar el cremador de les torxes per tal de poder disminuir el soroll i evitar la formació de fum negre. Font ha confirmat que, el dia dels fets, "l'actuació involuntària d'un operador que va confondre un botó per l'altre" va desencadenar una sèrie d'incidències que es van traduir en l'emissió de fum negre. El dirigent de la companyia ha explicat que es van aturar els compressors d'aire i que, malgrat que tenien l'opció d'introduir nitrogen a les canonades de forma automàtica, com que hi havia centenars d'operaris treballant en la parada es va preferir esperar quinze minuts per poder avisar a tothom i evitar accidents com ara situacions d'asfíxia. A més, l'incident va suposar l'aturada dels generadors de vapor que abasteixen les torxes per minimitzar l'emissió de fum. Alhora, la planta adjacent de l'empresa DOW, que comparteix la xarxa d'aire comprimit, també se'n va veure afectada, per la qual cosa les torxes de seguretat d'ambdues empreses van passar a emetre una intensa fumera negra. Les torxes, de 100 metres d'alçada, garanteixen la dispersió de partícules a més de 1.000 metres d'alçada, segons Repsol. Font ha defensat que la seva primera prioritat va ser informar a les administracions i minimitzar l'impacte visual del fum. A més, en resposta als retrets sobre la seva manca de transparència, ha avançat que volen crear una taula d'alcaldes per poder fer un canal de comunicació estable i ha defensat que "no hi ha barra lliure per la indústria". Per la seva banda, el director de DOW Chemical a Tarragona, Jaume Sariol, ha explicat que es van veure afectats per la incidència a Repsol perquè aquesta empresa els subministra aire comprimit i vapor. Sariol ha apuntat que la situació es va restablir al cap de dues hores i que, mentrestant, van informar a les administracions i van intentar ser "tan transparents" com van poder i donant la informació que tenien "en aquell moment". Al seu parer, les conseqüències de l'incident del 23 de maig no van ser de caire mediambiental o de salut, sinó més aviat "d'impacte visual".