Esvoranc al TGV

Un ensorrament deixa suspesos en l'aire els rails d'una línia paral·lela a la del TGV

Una nova cavitat a sobre mateix del forat que es va detectar dijous a dos metres de la superfície per on passa el traçat del TGV ha fet cedir la terra i ha deixat els rails suspesos en l'aire, fet que ha afectat greument la seguretat de les línies. Tot i el descobriment de l'avenc, fins avui no s'ha interromput el trànsit de trens de mercaderies i només una hora després del pas d'un comboi el terreny va cedir. El Col·legi de Geòlegs ja havia suggerit el reforçament del terra, però els responsables de l'obra ho van ignorar.

Actualitzat
La línia del TGV entre Madrid i Lleida va viure ahir un altre incident que posa en dubte la seguretat de l'obra: es va obrir un forat de 4 metres de profunditat per 3 de diàmetre a sobre mateix del que ja havia aparegut al mateix lloc dijous, de 50 metres cúbics i que era a 2 metres de la superfície. El nou forat sí que va afectar la superfície i va deixar suspesos els rails de la ronda Sud de Saragossa una hora després que hi passés un tren de mercaderies. Des del descobriment de la primera cavitat, no s'ha arribat a interrompre el pas de trens per aquesta línia fins avui i l'única mesura de precaució va ser limitar la velocitat dels combois a 30 km per hora. Els operaris del GIF i de Renfe treballen des d'ahir a la tarda per omplir el forat de ciment. El Col·legi de Geòlegs d'Aragó ja havia avisat, l'any 2001, que calia reforçar addicionalemnet el terreny per on havia de passar el tren, ja que no era el més adequat per fer-hi l'obra, però el Ministeri de Foment no en va fer cas. Alguns dels avencs detectats pels experts es van omplir amb terra però no es van adoptar les mesures especials que van recomenar els geòlegs. En un comunicat difós avui pel director general de Ferrocarrils del Ministeri de Foment, Manuel Niño, assegura que l'esfondrament del terra per sota la via s'ha produït a causa de "l'extracció de grava durant la construcció d'una canonada", per part d'una empresa contractada per una administració aliena al Ministeri de Foment, segons aclareix la nota. El ministre de Foment, Francisco Álvarez Cascos ha ratificat la declaració de Niño que assegurava que l'ensorrament es deu als "moviments de terra" practicats per l'empresa contractada per la Diputació d'Aragó. El ministre també ha criticat "aquells interessats a buscar altres explicacions". Per la seva banda, el govern aragonès se suma a les veus que demanen que se solucionin les deficiències de seguretat de la línia del TGV Madrid-Lleida abans de posar-la en funcionament. Així ho ha dit el president de l'Aragó, Marcel·lí Iglesias: "tothom sap que per fer passar una infraestructura per la vall de l'Ebre cal tenir en compte l'especificitat del terreny".
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut