"Capturen un cocodril de 80 kg a Mataró": així es crea una notícia falsa

La notícia, compartida moltes vegades des de dilluns per grups de WhatsApp i les xarxes socials, és falsa
"Capturen un cocodril de 80 kg a Mataró": així es crea una notícia falsa
Mataró

"Capturen un cocodril de 80 kg a Mataró": així es crea una notícia falsa

La notícia, compartida moltes vegades des de dilluns per grups de WhatsApp i les xarxes socials, és falsa
Redacció Actualitzat
La fotografia del cocodril publicada en la notícia falsa (Font: 12 minutos)

La fotografia del cocodril publicada en la notícia falsa (Font: 12 minutos)

Un cocodril de 80 quilos capturat a la riera de Sant Simó, de Mataró. Aquesta és la notícia que ha circulat pels mòbils de molts mataronins des de dilluns. Segons aquesta informació, un veí va fotografiar el rèptil el 7 d'abril i va avisar els Mossos d'Esquadra. Es van fer guàrdies nocturnes, fins que es va capturar l'animal per dur-lo al zoo de Barcelona, on van donar per fet que algú el devia tenir de mascota i el va deixar lliure perquè no se'n podia fer càrrec.

La informació, compartida més de vint-i-quatre mil vegades segons la web que l'ha publicat, és falsa. Va ser penjada a 12 minutos.com, una pàgina on tothom pot fer d'una broma una notícia. Es tracta del típic contingut viral que es comparteix immediatament, sobretot en grups de missatgeria.

Com es pot crear una notícia falsa


La pàgina demana un titular cridaner i curiós als usuaris i els insta que siguin creatius. També requereix una mica d'informació i una fotografia. Automàticament es genera un link amb un format que podria passar pel d'una notícia d'un mitjà periodístic, preparat per compartir a les xarxes o al WhatsApp.

En el cas del cocodril de Mataró, es tracta d'una imatge del Zoo de Córdoba publicada pel diari ABC al juny de l'any passat.

♦ Per què les notícies falses triomfen a Facebook?

Alguns mitjans es van creure la notícia i la van acabar publicant.

 

També va córrer per aplicacions de missatgeria com WhatsApp, Facebook i Twitter, on la notícia encara s'està piulant.

 

La web dona consells per triomfar amb la broma, com per exemple crear notícies d'artistes, de televisió o de futbolistes per atrapar els lectors.

♦ La "post-truth": per què es publiquen notícies falses?

Les bromes més populars ara mateix a 12 minutos són una suposada oferta de Donald Trump a Espanya per comprar les illes Canàries o l'anunci d'una visita de Paul MacCartney a Mèxic fet per un cinquè Beatle mexicà.

 

Macedònia, centre de producció de webs pro-Trump

El cercador Google o algunes xarxes socials com Facebook ja han anunciat mesures per lluitar contra les notícies falses, en el context del que s'ha anomenat com a "postveritat", un terme que s'ha popularitzat arran de l'onada de rumors i mentides que van marcar la victòria de Donald Trump.