Dos investigadors observen cèl·lules amb el microscopi electrònic

Un bacteri podria tenir un paper important en la metàstasi del càncer colorectal

Investigadors catalans participen en un estudi que podria obrir la porta a tractaments amb antibiòtics.

Un bacteri té un paper important en la metàstasi del càncer colorectal i això obriria la porta a assajar tractaments selectius amb antibiòtics. Aquestes serien les principals conclusions d'un estudi liderat per l'Insitut Dana-Farber del Càncer de Boston, en què han participat investigadors del Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (VHIO) i de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron.

La recerca, que es publica a la revista "Science", ha permès demostrar per primer cop que els bacteris intestinals viatgen amb les cèl·lules tumorals quan es produeixen les metàstasis i colonitzen també el teixit metastàtic.

Estudis anteriors ja havien demostrat vincles entre l'anomenada microbiota intestinal -el conjunt de microorganismes que són a l'intestí- i el càncer colorectal. Ara, gràcies a una nova metodologia, els investigadors han pogut demostrar que aquesta microbiota també es troba en els tumors de la metàstasi, fins i tot si estan allunyats del càncer inicial.

Concretament, s'han estudiat el bacteri Fusobacterium nucleatum i altres espècies associades a aquest tipus de càncer. S'ha observat la seva presència en les metàstasis d'aquest tumor al fetge, el lloc de propagació metastàtica més freqüent. Fusobacterium nucleatum és un bacteri característic de la cavitat oral i en condicions normals no es troba en altres parts del cos, o es detecta amb molt poca freqüència. En canvi, quan es produeix una malaltia, és una de les espècies bacterianes que es troben amb més freqüència fora de la cavitat oral.

Ja se l'havia relacionat amb el càncer colorectal, però el nou descobriment fa pensar que pot tenir un paper important en la metàstasi, tal com explica Paolo Nuciforo, investigador principal del Grup d'Oncologia Molecular del VHIO:

"Aquestes observacions suggereixen que aquests bacteris, més enllà de companys de viatge, poden ser impulsors d'aquestes metàstasis i que intervenir sobre aquests bacteris amb tractament antimicrobià selectiu podria ser una estratègia a tenir en compte com a complement al tractament per als pacients amb càncer colorectal associat a Fusobacterium."

El grup de Nuciforo ha tingut un paper essencial perquè ha desenvolupat una nova tècnica que ha permès establir la localització exacta d'aquests bacteris en els tumors. Per localitzar-los, es recorre a tècniques genètiques. En aquest cas, els investigadors van desenvolupar un innovador sistema d'hibridació.

La col·laboració amb el Servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron (HUVH), dirigit per Josep Tabernero -que també dirigeix el VHIO-, i el d'Anatomia Patològica del mateix centre, encapçalat per Santiago Ramon y Cajal, ha permès aportar gran part de les mostres de l'estudi i obtenir dades de seguiment i recaigudes dels tumors.

L'augment dels nivells del bacteri en els tumors s'ha correlacionat amb un estadi avançat de la malaltia, una pitjor supervivència del pacient i amb diverses característiques clíniques i moleculars. Ara, com que s'ha observat que la presència d'aquest i altres bacteris es manté en metàstasis allunyades, es dedueix que poden tenir un paper desencadenant de tumors.

Les derivacions pràctiques de l'estudi són dues. En primer lloc, la distribució espacial de Fusobacterium dins del teixit pot representar una eina diagnòstica important, ja que això determina la seva capacitat invasiva.

En segon lloc, els antibiòtics selectius podrien ser una eina terapèutica per tractar el tumor i per prevenir la metàstasi. De moment, això s'ha comprovat en ratolins. El tractament amb metronidazol, un antibiòtic selectiu contra Fusobacterium, va donar com a resultat una disminució significativa en el creixement tumoral.

Ara caldria plantejar assajos clínics per demostrar-ne l'eficàcia en humans. Entre altres coses, caldria estudiar si tenen impacte sobre la microbiota intestinal sana. Però l'estudi obre una nova via, com explica Josep Tabernero:

"Els nostres resultats donen suport a un paper causal del Fusobacterium nucleatum en càncer colorectal i proporcionen una base sòlida per buscar nous enfocaments terapèutics dirigits contra aquest bacteri i altres components clau del microbioma del càncer com a part d'una estratègia terapèutica de suport al tractament d'aquest tumor."

CiènciaSalut