Internet

Twitter, Google i YouTube llisten els seus "èxits" de l'any 2010

El cantant Justin Bieber i el terratrèmol d'Haití no tenen res en comú fora de compartir una posició molt alta entre les referències més comunicades per Twitter. Aquesta eina publica el seu resum de l'any i, si s'afegeix al que ha dit Google o YouTube, podem obtenir una certa mirada d'allò que ha estat més popular a la xarxa.

Actualitzat
Twitter ha fet públic quines han sigut les mencions més populars durant aquest any 2010. Com que es tracta d'un servei implantat arreu del món, però amb un predomini clar de les referències procedents dels Estats Units, és natural que els fets esdevinguts en aquest país tinguin un ressò més alt. Així, al primer lloc hi ha les fuites de combustible que van tenir lloc al golf de Mèxic.

"Vuvuzela" i Haití

El Mundial i la seva sonora "vuvuzela" també han triomfat, però entre els "gadgets" que han estat rellevants (com l'iPad o el sistema Android per a mòbils) i els famosos (des de Justin Bieber fins a Harry Potter, passant pel pop Paul) també s'hi ha col·locat el terratrèmol d'Haití, que va convertir-se en un assumpte que els usuaris de Twitter esmentaven per ajudar, per explicar la situació o per fer donatius.

Twitter, a més, publica llistes de les deu referències més usades en una classificació variada que inclou persones, esdeveniments, llocs, tecnologia o esports.

Cendres i combustible

El cercador Google també publica resultats a partir de l'acció de milions de persones quan busquen alguna resposta. Les cerques més compartides de l'any 2010 a Google tenen els esdeveniments de rang mundial en el primer lloc. El mateix terratrèmol i la fuita de petroli, el campionat del món i el núvol de cendres del volcà islandès han estat altre cop a dalt de tot. Però aquesta mirada té l'inconvenient de ser tan global que no deixa veure les diferències, només recull, com és lògic, allò que té efectes en una gran part de la població mundial.

Emoció i humor

Molt sovint, el que interessa és de caràcter molt local. I altres vegades, el que té èxit és d'aparença simple i no s'acaba d'entendre com ha aconseguit atraure tantes mirades. Es pot comprovar si es fa una ullada a l'any segons els vídeos més populars de YouTube aquest 2010.

Al gener va tenir premi l'exagerada reacció d'un videoaficionat davant d'un arc de Sant Martí doble.



I al desembre ha estat per a un vídeo de "Sesame Street", després de tot un programa infantil amb unes quantes dècades de vida. Això potser serveixi per comprendre què té èxit global, però potser no tant per aportar novetats rellevants a la cultura de la xarxa.

Els resums de l'any d'aquests tres serveis planetaris potser no expliquen com ha estat l'any de totes les persones ni aporten grans novetats, però ens recorden que en molts aspectes, la globalització consisteix a compartir cerques, missatges i entreteniment audiovisual amb milions de congèneres desconeguts.
Anar al contingut