Troben indicis de la localització del pesquer que va ser envestit per un mercant davant el Port de Barcelona

Troben indicis de la localització del pesquer que va ser envestit per un mercant davant el Port de Barcelona

Troben indicis de la localització del pesquer que va ser envestit per un mercant davant el Port de Barcelona

Imatge del president de la Confraria de Pescadors de Barcelona, José Manuel Juárez, amb la consellera d'Agricultura, Meritxell Serret, darrere seu, atenent els mitjans de comunicació.

Imatge del president de la Confraria de Pescadors de Barcelona, José Manuel Juárez, amb la consellera d'Agricultura, Meritxell Serret, darrere seu, atenent els mitjans de comunicació.

ACN Barcelona.-La consellera d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, Meritxell Serret, ha afirmat que tenen indicis d'on podria estar el pesquer que es va enfonsar després de ser envestit per un mercant rus aquest dilluns davant del Port de Barcelona i que estan posant "tots els mitjans possibles" per trobar els dos mariners que continuen desapareguts. Serret ha explicat aquest dimarts al migdia que una barca d'inspecció del departament està treballant amb un robot submarí i una sonda acústica i que, a hores d'ara, ha tornat a salpar per confirmar la localització d'El Fairell. A més, les onze embarcacions d'arrossegament de la Confraria de Pescadors de Barcelona estan col·laborant amb Salvament Marítim i amb la Guàrdia Civil en l'operatiu de rescat dels mariners desapareguts. El patró major de la Confraria, José Manuel Juárez, ha explicat que els dos supervivents només recorden com "un remolí d'aigua se'ls enduia després d'un gran cop" i ha assenyalat que el mercant "va abordar per babord" el pesquer.

(En aquesta actualització s'ha afegit que s'han practicat proves d'alcoholèmia als tripulants del mercant i que arribarà una comissió d'Accidents Marítims de Madrid per analitzar les caixes negres. També s'afegeix les declaracions d'un pescador jubilat, que expressa el dol de la gent del mar). En una atenció als periodistes aquest dimarts al migdia a l'entrada del Moll de Pescadors, Serret ha insistit que tots els mitjans estan posats a trobar els dos mariners desapareguts i, quan arribin els efectius més grans de Salvament Marítim, a reflotar el pesquer, que es va "enfonsar molt ràpid". En les properes hores està prevista l'arribada de la nau Clara Campoamor i d'un vehicle submarí de control remot (ROV Comanche), que se sumaran a l'operatiu de rescat i recerca i que seran els encarregats de reflotar el pesquer enfonsat. Segons fonts de Salvament Marítim, l'arribada d'aquestes naus, que vénen de Cartagena i de Vigo, està prevista per aquest dimarts a les 8 del vespre. A més, segons ha informat la Comandància Naval de Barcelona, l'Armada Espanyola ha ofert un dels seus caçamines, el Sella, per localitzar El Fairell. Estava previst que el caçamines arribés aquest dimarts al migdia a la zona on es va produir l'accident. "Un abordatge en tota regla per babord"El president de la Confraria ha afirmat que en l'accident es va produir "un abordatge en tota regla per babord" i ha apuntat que la causa podria ser "un error humà", tot i que no ha volgut anar més enllà a l'hora de sospesar les possibles circumstàncies de la col·lisió en espera dels resultats de la investigació de la Comissió d'Accidents Marítims del Ministeri de Foment i la Guàrdia Civil. Juárez va estar en contacte amb els dos supervivents d'El Fairell, tot i que només hi va poder intercanviar unes poques paraules, quan li van explicar que havien notat un "gran cop". El president de la Confraria ha expressat que els pescadors de Barcelona i les famílies estan "destrossades" per l'accident i, visiblement afectat, ha afegit: "M'embarco cada nit i assumeixo que m'hauria pogut passar a mi". El patró major ha agraït als companys de la Confraria que "només conèixer la notícia, van deixar de treballar" per sumar-se al dispositiu de rescat dels dos mariners desapareguts. Serret també ha agraït el "compromís" de la flota pesquera de la Confraria, que està "pentinant la costa catalana". La resta d'embarcacions de la Confraria, dedicades a la pesca d'encerclament, han suspès des de dilluns l'activitat com a mostra de suport als companys de l'entitat.A primera hora del matí, Juárez havia afirmat que és "inexplicable" que hagi pogut haver-hi un accident com aquest i ha assegurat que és un "fet aïllat". "Porto 40 anys treballant en la pesca, des dels 15, i no trobo cap explicació com ha pogut passar. Fa vint anys teníem 60 vaixells i no passava això", ha afegit Juárez, que no veu una "explicació mínima i coherent" sobre els fets.Tres tripulants del mercant rus van declarar dillunsLa Guàrdia Civil va interrogar dilluns a la tarda en qualitat de testimonis el capità, l'oficial i un tripulant del mercant rus accidentant, a les dependències del quarter del carrer de Sant Pau, segons han confirmat fonts d'aquest cos a l'ACN. La Guàrdia Civil els va practicar proves d'alcoholèmia i van donar negatiu, han assenyalat les mateixes fonts. Els dos supervivents prestaran aquest dimecres declaració. El mercant està immobilitzat al Port per ordre de Capitania Marítima.En el marc de la investigació, la revisió de la Voyage Data Recorder del mercant (VDR o 'caixa negra' del vaixell) serà clau per conèixer les causes del xoc. Una comissió d'accidents marítims de Madrid arribarà aquest dimecres a Barcelona per analitzar la caixa negra, un cop s'hagin recuperat. Un armador apunta que el mercant rus no va respectar la prioritatUn dels armadors de la flota pesquera de Barcelona, José Antonio Caparrós, ha deixat clar que avui la feina és trobar els cossos dels dos desapareguts i ha explicat que totes les embarcacions es troben en el dispositiu de recerca. Caparrós també ha comentat que en el moment de l'impacte, els tripulants es trobaven a la coberta fent la tria de la pesca de la jornada mentre es dirigien al port i per tant, agenollats i sense tenir visibilitat. Per això, ha afegit, "entre el cop, l'ensurt, la xarxa... podria ser que quedessin enredats o bé anessin a baix amb el vaixell".En aquest sentit, l'armador ha comentat que el patró es va salvar 'in extremis' escapant per una de les finestres de la cabina mentre que el mariner el va veure venir i l'embarcació el va passar per sobre, tot i que va poder sortir a la superfície després d'estar "estona" sota l'aigua, segons ha relatat Caparrós, que és armador de les embarcacions 'Nus' i 'Lostia' i actualment es troba jubilat.Pel que fa a les prioritats enmig del mar, Caparrós ha detallat que, per la informació que té, el mercant rus va impactar contra El Fairell per babord fins a passar-lo per damunt, en una zona per on surten els vaixells del port. "És com els cotxes, si et piquen per l'esquerra, és el culpable", ha dit Caparrós, tot i que ha precisat que "no es tracta que un tingui prioritat, sinó d'evitar-ho, sigui de qui sigui la culpa". "El que passa és que a vegades no hi ha ningú a coberta. Són successos desagradables que a vegades passen i són inevitables", ha continuat.L'armador també ha assenyalat que per la seva experiència hi ha alguns bucs que "van a rumb i ni Déu sap on és la tripulació". "Alguna experiència he tingut sobre aquest tema, no he tingut cap abordatge però he vist coses molt desagradables i de salvar-te pels pèls", ha indicat. "És un dol per a la gent del mar"Francisco Sánchez va treballar durant més de 45 anys al mar. Durant tota la vida. Aquest pescador jubilat s'ha apropat aquest dimarts al matí al Moll de Pescadors per "col·laborar" i "interessar-se" per l'accident . "És una gran desgràcia i un dol per a la gent del mar. A nivell nacional. La gent del mar s'uneix molt en aquest aspecte. Llavors, a la mar, cadascú té la seva picaresca per tenir més peix, per feinejar, però a l'hora del dol, ens unim", ha expressat Sánchez.El xoc entre una embarcació d'arrossegament i un mercant rusL'accident es va produir aquest dilluns a les 15.21 hores, quan el MID Volga 2, un vaixell mercant que acabava de sortir del Port de Barcelona, va xocar a tres milles nàutiques del Port amb El Fairell, una embarcació d'arrossegament amb base al Port de Barcelona. El patró del vaixell pesquer i un mariner van ser rescatats i es troben fora de perill, mentre que dos mariners més es troben desapareguts. Es tracta d' un mariner de nacionalitat marroquina de 34 anys i un altre de nacionalitat senegalesa de 37 anys. Totes les entitats -Capitania Marítima, Salvament Marítim, Confraria de Pescadors, Port de Barcelona, Direcció General de Pesca i Afers Marítims de la Generalitat, Bombers de Barcelona i Guàrdia Civil- estan col·laborant estretament en les tasques de recerca i rescat. La Confraria de Pescadors també està donant suport a les famílies dels afectats. De la mateixa manera la Secretaria General de Pesca del Ministeri està en contacte constant amb els representants sectorials i també han fet acte de presència la Delegació del Govern de Catalunya i el Consolat del Marroc. Capitania Marítima està coordinant l'emergència, on des de dilluns han intervingut el vaixell de rescat Guardamar Calíope i un helicòpter de Salvament Marítim, a més del vaixell Lluerna, de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims de la Generalitat, que està equipat amb sonda acústica per donar suport a l'operació de rescat. L'embarcació LS Mediterranea de la Creu Roja està rastrejant aquest dimarts la costa a la cerca dels pescadors desapareguts. El Port de Barcelona va activar el seu Pla d'Autoprotecció (nivell 1) per donar suport a Capitania Marítima en l'accident. Com a conseqüència del xoc, El Fairell es va enfonsar i es troba a 170 metres de fondària. L'embarcació de pesca tenia un registre brut de 35 tones i una eslora de 25 metres. Va ser construït el 1999 i portava matrícula de Barcelona. El MID Volga 2, de 140 metres d'eslora, havia arribat al Port de Barcelona procedent de la ciutat russa de Ieisk i havia salpat amb destinació al port d'Alexandria (Egipte).