Tots els grups del Congrés demanen per unanimitat el traspàs del servei de rodalies de Renfe a la Generalitat

La Comissió de Foment i Habitatge del Congrés dels Diputats ha aprovat per unanimitat una proposta no de llei presentada per CiU que insta el govern espanyol a posar en marxa mesures per a la millora del servei de rodalies de Renfe a Catalunya i a complir la moció aprovada al Senat que reclama el traspàs d'aquesta competència a la Generalitat. Aquest traspàs ja el preveu l'article 169 de l'Estatut en el marc de la comissió bilateral. El PP s'ha sumat a la iniciativa assenyalant que, mentre el Tribunal Constitucional no es pronunciï sobre els recursos contra l'Estatut, el text és legal i, per tant, d'aplicació.
Tots els grups del Congrés demanen per unanimitat el traspàs del servei de rodalies de Renfe a la Generalitat
Madrid

Tots els grups del Congrés demanen per unanimitat el traspàs del servei de rodalies de Renfe a la Generalitat

La Comissió de Foment i Habitatge del Congrés dels Diputats ha aprovat per unanimitat una proposta no de llei presentada per CiU que insta el govern espanyol a posar en marxa mesures per a la millora del servei de rodalies de Renfe a Catalunya i a complir la moció aprovada al Senat que reclama el traspàs d'aquesta competència a la Generalitat. Aquest traspàs ja el preveu l'article 169 de l'Estatut en el marc de la comissió bilateral. El PP s'ha sumat a la iniciativa assenyalant que, mentre el Tribunal Constitucional no es pronunciï sobre els recursos contra l'Estatut, el text és legal i, per tant, d'aplicació.

La iniciativa, a proposta de CiU, insta el govern al traspàs immediat a la Generalitat del servei de rodalies i reclama tota una sèrie de millores del servei ferroviari, tant amb mesures econòmiques com amb mesures humanes i tècniques. Així, sol·licita "amb caràcter immediat" la designació per part del Ministeri de Foment d'un responsable únic que coordini les accions entre Adif i Renfe en l'àmbit metropolità de Barcelona. Tanmateix, el text preveu la creació d'una Unitat d'Assistència al Viatger de Rodalies, la disposició d'autobusos per donar resposta a qualsevol incidència i la continuació de la redacció del Pla de Rodalies de Barcelona.

També inclou les accions previstes en el pla d'actuacions urgents del govern, com l'avançament d'inversions en vies, electrificació, senyalització i manteniment preventiu, i l'augment dels mitjans humans i materials. Així, la proposta sol·licita incrementar el nombre de tècnics i el de trens en 41 aparells, així com doblar les composicions en hores punta a les línies C1, C2 (nord i sud), C4 i a la línia de l'aeroport.

L'últim apartat insta l'executiu a "dotar dels mitjans econòmics necessaris per fer front a les despeses" que es derivin de totes aquestes actuacions. Justament el conseller portaveu de la Generalitat, Joaquim Nadal, advertia hores després d'aprovar-se el traspàs que la seva envergadura obliga a tenir en compte no només les "competències nominals" sinó també la garantia dels recursos econòmics necessaris.

Què canviarà amb el traspàs?

Amb el traspàs, la Generalitat podrà planificar i construir noves línies i també millorar les freqüències de pas dels trens i la qualitat del servei. La intenció del govern català és que Rodalies es converteixi en un metro regional metropolità amb menys parades i més velocitat. El govern català gestionarà el servei, però la infraestructura continuarà sent estatal. Precisament, en algunes infraestructures estatals, per exemple l'AVE, la Generalitat podrà participar en la seva planificació i gestió.

Un altre canvi no menys profund que viurà la xarxa de tren en un futur pròxim és la liberalització que impulsa la Unió Europea pel 2010. A partir d'aquesta data, més empreses es podran presentar a concurs per encarregar-se del servei que ara ofereix en exclusiva Renfe. En aquest sentit, la Generalitat aposta per la creació d'un operador català amb Ferrocarrils de la Generalitat i Transports Municipals de Barcelona com a nucli dur.

NOTÍCIES RELACIONADES