Madrid

Tots els grups del Congrés demanen per unanimitat el traspàs del servei de rodalies de Renfe a la Generalitat

La Comissió de Foment i Habitatge del Congrés dels Diputats ha aprovat per unanimitat una proposta no de llei presentada per CiU que insta el govern espanyol a posar en marxa mesures per a la millora del servei de rodalies de Renfe a Catalunya i a complir la moció aprovada al Senat que reclama el traspàs d'aquesta competència a la Generalitat. Aquest traspàs ja el preveu l'article 169 de l'Estatut en el marc de la comissió bilateral. El PP s'ha sumat a la iniciativa assenyalant que, mentre el Tribunal Constitucional no es pronunciï sobre els recursos contra l'Estatut, el text és legal i, per tant, d'aplicació.

Actualitzat

La iniciativa, a proposta de CiU, insta el govern al traspàs immediat a la Generalitat del servei de rodalies i reclama tota una sèrie de millores del servei ferroviari, tant amb mesures econòmiques com amb mesures humanes i tècniques. Així, sol·licita "amb caràcter immediat" la designació per part del Ministeri de Foment d'un responsable únic que coordini les accions entre Adif i Renfe en l'àmbit metropolità de Barcelona. Tanmateix, el text preveu la creació d'una Unitat d'Assistència al Viatger de Rodalies, la disposició d'autobusos per donar resposta a qualsevol incidència i la continuació de la redacció del Pla de Rodalies de Barcelona.

També inclou les accions previstes en el pla d'actuacions urgents del govern, com l'avançament d'inversions en vies, electrificació, senyalització i manteniment preventiu, i l'augment dels mitjans humans i materials. Així, la proposta sol·licita incrementar el nombre de tècnics i el de trens en 41 aparells, així com doblar les composicions en hores punta a les línies C1, C2 (nord i sud), C4 i a la línia de l'aeroport.

L'últim apartat insta l'executiu a "dotar dels mitjans econòmics necessaris per fer front a les despeses" que es derivin de totes aquestes actuacions. Justament el conseller portaveu de la Generalitat, Joaquim Nadal, advertia hores després d'aprovar-se el traspàs que la seva envergadura obliga a tenir en compte no només les "competències nominals" sinó també la garantia dels recursos econòmics necessaris.

Què canviarà amb el traspàs?

Amb el traspàs, la Generalitat podrà planificar i construir noves línies i també millorar les freqüències de pas dels trens i la qualitat del servei. La intenció del govern català és que Rodalies es converteixi en un metro regional metropolità amb menys parades i més velocitat. El govern català gestionarà el servei, però la infraestructura continuarà sent estatal. Precisament, en algunes infraestructures estatals, per exemple l'AVE, la Generalitat podrà participar en la seva planificació i gestió.

Un altre canvi no menys profund que viurà la xarxa de tren en un futur pròxim és la liberalització que impulsa la Unió Europea pel 2010. A partir d'aquesta data, més empreses es podran presentar a concurs per encarregar-se del servei que ara ofereix en exclusiva Renfe. En aquest sentit, la Generalitat aposta per la creació d'un operador català amb Ferrocarrils de la Generalitat i Transports Municipals de Barcelona com a nucli dur.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut