Barcelona

Tot a punt per començar a omplir de formigó el túnel que va causar l'enfonsament del Carmel

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha anunciat que s'han enllestit ja els treballs previs a l'anul·lació del túnel de maniobres, i que l'abocament de formigó al forat originat al barri barceloní del Carmel per les obres de prolongació de la línia 5 del metro estan a punt de començar. Paral·lelament, continuen els treballs de reforç del túnel principal. D'altra banda, alguns dels veïns desallotjats han continuat accedint als seus habitatges per recuperar algunes de les seves pertinences personals.

Actualitzat
Els operaris no han deixat de treballar ni un moment des de divendres per enllestir els treballs previs al taponament del túnel de maniobres del metro, origen de l'esvoranc del barri del Carmel i d'un malson: es va esfondrar un edifici, ha obligat a desallotjar 1.054 persones i a enderrocar un segon bloc de pisos, i s'hauran de tirar a terra tres immobles més d'aquí a poc. En total, 31 famílies s'han quedat ja sense casa i hauran de traslladar-se a pisos que ha ofert l'Ajuntament. La feina bàsica és garantir que el sòl que s'ha de treballar estigui totalment compactat i per això cal reforçar-lo a fons. Les formigoneres han accedit fins al túnel auxiliar on hi va haver l'enfonsament per un camí de servei de la plaça Pastrana i han procedit al que es coneix com a "gunitat", o sigui, l'aplicació de gunita sobre la runa de l'esvoranc per fer-la compacta. Un cop la zona que es va enrunar queda solidificada, es perfora i s'hi col·loca un tub. Aquest dilluns, a través d'aquest tub, es podrà abocar el formigó cap a la zona cega, la part del túnel que va quedar tallada. Per garantir que no queden forats buits, el procés també es completarà verticalment. El reompliment amb formigó del túnel s'espera que s'allargui entre dues i tres setmanes. No serà fins llavors quan es pugui començar a pensar en l'enderroc dels tres edificis sentenciats després de descobrir que l'esvoranc s'allargava per sota els seus fonaments. Es tracta dels edificis del passatge Calafell, números 6 i 8, i el passatge Conca de Tremp, 6. Després encara s'hauran de fer estudis de l'estat de la resta d'edificis de la zona per garantir que no hi ha cap perill per als seus habitants. Els veïns, però, ja han dit que no es refien del que diuen les administracions i s'han començat a organitzar. Volen que una comissió d'experts independents sigui la que els aconselli si poden o no tornar a casa. També caldrà veure com es materialitza el compromís adoptat per la Generalitat en la reunió amb l'alcalde, la regidora d'Horta-Guinardó i els veïns d'impulsar un pla integral de rehabilitació del barri. Aquest pla es finançarà, segons Maragall, amb diners aportats per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, el govern espanyol i fons europeus. Mentrestant, alguns dels veïns propers a la zona de l'esvoranc, o "zona zero", com ja es coneix, estan accedint als seus domicilis, acompanyats de bombers, per retirar pertinences de primera necessitat. Els veïns de la zona més allunyada segueixen fent-ho amb normalitat. De tot plegat, n'ha sortit una cosa clara: que els tècnics i l'administració es replantegin la tècnica que s'estava utilitzant en la construcció del metro, l'anomenat "mètode austríac". A partir d'ara, queda prohibit si no s'aplica de manera reforçada.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut