El correu escombraria compleix 30 anys amb més salut que mai

Trenta anys d'ascens meteòric i amb una salut esplèndida. El correu escombraria, o "spam", celebra el seu aniversari més fort que mai. El 3 de maig del 1978, 393 empleats d'Arpanet, el predecessor d'internet gestionat pel govern nord-americà, rebien amb sorpresa un correu de la companyia d'ordinadors DEC convidant-los al llançament d'un nou producte. La capsa de Pandora s'havia obert, i ara no sembla fàcil poder acabar amb el correu escombraria. Els experts coincideixen que hi ha poques esperances de reduir l'"spam", al contrari, avisen que la tendència és a l'alça.
El correu escombraria compleix 30 anys amb més salut que mai
San Francisco

El correu escombraria compleix 30 anys amb més salut que mai

Trenta anys d'ascens meteòric i amb una salut esplèndida. El correu escombraria, o "spam", celebra el seu aniversari més fort que mai. El 3 de maig del 1978, 393 empleats d'Arpanet, el predecessor d'internet gestionat pel govern nord-americà, rebien amb sorpresa un correu de la companyia d'ordinadors DEC convidant-los al llançament d'un nou producte. La capsa de Pandora s'havia obert, i ara no sembla fàcil poder acabar amb el correu escombraria. Els experts coincideixen que hi ha poques esperances de reduir l'"spam", al contrari, avisen que la tendència és a l'alça.
Actualitzat

El correu escombraria celebra 30 anys. La seva primera aparició va ser un innocent anunci que van rebre 400 dels primers usuaris d'internet, els treballadors d'Arpanet, un dels predecesors d'internet. Trenta anys després, cada dia s'envien milers de milions d'e-mails amb l'excusa de vendre Viagra, tractar l'alopècia o disfuncions virils i l'objectiu d'aconseguir dades o diners.

Segons la consultora nord-americana especialitzada en seguretat Sophos, el 92,3% de tots els correus electrònics enviats en els primers tres mesos del 2008 podrien classificar-se com a "spam". La tendència, a més, va a l'alça. En els últims cinc anys, les xifres de correu escombraria no han parat de créixer, fins al punt que els usuaris de Gmail rebren quatre vegades més "spam" que el 2004. Per sort, només un 1% dels missatges aconsegueixen burlar els filtres. Tot plegat no fa preveure que es pugui evitar un quarantè aniversari d'aquest correu molest.

Un negoci en evolució

Les empreses i els particulars que envien "spam" tenen el repte d'evitar cada dia els sistemes contra el correu escombraria. Això ha provocat que es converteixi en un negoci en evolució constant.

Fa trenta anys, per exemple, els remitents de "spam" introduïen les adreces de correu una a una manualment, mentre que avui en dia són potents programes coneguts en anglès amb el terme "botnets" els que s'ocupen de la feina. Segons Sophos, cada tres mesos apareixen tècniques noves per enviar missatges no desitjats. El negoci s'ha desenvolupat tant que fins i tot hi ha casos d'extorsió en línia, que consisteix a amenaçar les empreses de bloquejar els seus servidors mitjançant l'enviament massiu de correus si no accedeixen a pagar una quantitat.

Els experts recomanen que els usuaris s'informin sobre els filtres del seu proveïdor de correu i que s'assegurin que les opcions de seguretat estan activades. També recomanen instal·lar programes addicionals per detectar l'"spam".

L'origen del terme "spam"

El terme anglès "spam" té un origen curiós. Serveix per denominar els missatges indesitjats, sovint de publicitat, enviats de forma massiva i que perjudiquen el receptor, i rep el nom d'una marca de carn enllaunada dels Estats Units. Els culpables d'aquesta transfusió de nom són els Monty Python, a partir d'un esquetx del genial grup humorístic britànic situat en un restaurant ple de víkings, i en què tot el que serveixen de menjar porta de complement grans quantitats d'"spam".