Barcelona

Suspesa durant una setmana la circulació de trens de Rodalies entre Sants i Bellvitge

Els trens de Rodalies cap a Sant Vicenç de Calders i l'aeroport no circulen i no ho faran durant, com a mínim, una setmana. El servei ferroviari entre Sants i Bellvitge ha quedat suspès després del nou incident d'aquest dissabte al matí a les obres de l'AVE. La línia de Ferrocarrils de la Generalitat que passa pel Gornal, a l'Hospitalet de Llobregat, també quedarà tallada durant set dies. De moment, ja ha entrat en funcionament un pla alternatiu que ha de garantir la mobilitat dels usuaris de les línies de tren afectades. Mentrestant, es continua investigant sobre les causes de l'últim incident a la xarxa viària catalana.

Actualitzat

La temuda tallada del servei ferroviari de Rodalies per les incidències que han anat provocant les obres de l'AVE es va precipitar dissabte de forma dràstica en detectar-se un defecte de construcció greu. Aquesta vegada no ha estat un simple esvoranc o la caiguda d'una catenària. Ha estat el moviment d'un mur-pantalla, una estructura de formigó que s'ha desplaçat a l'alçada del polígon Gornal de l'Hospitalet. És on l'AVE passa per sota del túnel dels Ferrocarrils Catalans, amb el traçat de Rodalies just per sobre.

Atesa la situació, en una reunió urgent de les administracions implicades, es constatava que no es donaven les condicions de seguretat i es decidia tallar la circulació de tots els trens. El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, qualificava la situació de greu i el secretari d'Estat d'Infraestructures, Victor Morlán, ha canviat el to del seu discurs. Morlán, ja no s'ha atrevit a reafirmar la data del 21 de desembre per proclamar la inauguració oficial de l'arribada de l'AVE a Barcelona. Ara, la prioritat, són els usuaris de Rodalies i la seva seguretat.

C-2, C-10 i Ferrocarrils

Sigui com sigui, la incidència suposa deixar sense servei les línies C-2 i C-10 de Rodalies Renfe, així com el tram Plaça d'Espanya-l'Hospitalet dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). A la línia 2, el recorregut entre les estacions de Sants i Gavà ha quedat totalment suspès. Pel que fa als transports alternatius per cobrir aquest tram, els viatgers que es desplacin entre Bellvitge i Sants han d'utilitzar la línia 1 del metro. Per fer el trajecte Barcelona-Gavà s'ha habilitat un servei alternatiu d'autobusos.

A l'altra línia de Rodalies afectada, la C-10, s'ha tancat la circulació de trens entre Barcelona i l'aeroport del Prat. En aquest cas els usuaris poden utilitzar els autobusos que uneixen tres estacions de Barcelona amb l'aeroport.

Els Ferrocarrils de la Generalitat estan afectats en la línia Llobregat-Anoia, entre Plaça Espanya i el Gornal. En aquet cas es recomana utilitzar la línia 1 del metro entre les estacions de l'Hospitalet i Plaça Espanya. A més, entre les parades Europa/Fira i l'Hospitalet també hi circulen uns autobusos especials.

Per afrontar aquesta absència de trens, s'establirà un pla alternatiu des de diumenge que consisteix a mobilitzar de 210 a 220 autobusos que faran aquest trajecte, per on passen diàriament uns 100.000 usuaris. Aquest pla s'intensificarà a partir de dilluns. Tot i això, els autocars no arribaran fins a Sants, sense espai per a una flota tan voluminosa, sinó que deixaran els passatgers a l'avinguda Reina Maria Cristina, a tocar de la plaça d'Espanya. Així, els passatgers s'hauran de tornar a carregar de paciència i estar pendents dels canvis. Els usuaris afectats per aquests canvis poden consultar totes les alternatives de transport al telèfon d'informació que ha habilitat Renfe o bé a la pàgina web de la companyia.

Un tram complicat

El tram de les obres afectat és un punt de gran complexitat. Hi ha sobreposades tres línies ferroviàries. A la superfície hi circulen les línies C-2 i C-10 de Renfe, al mig, els Ferrocarrils de la Generalitat, i a sota, a 20 metres de la superfície, s'hi està construint la línia d'alta velocitat. Una pressió externa per causa de les obres hauria provocat el desplaçament d'un dels murs de la línia dels Ferrocarrils i, per precaució, s'ha decidit tallar el servei. L'empresa constructora adverteix que els incidents dels últims dies es poden repetir, perquè el mètode que es fa servir i les condicions de l'obra són molt complicades.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut