El fenomen de les aplicacions centra l'atenció dels experts de la telefonia mòbil. (Foto: Joan Raventós)
El fenomen de les aplicacions centra l'atenció dels experts de la telefonia mòbil. (Foto: Joan Raventós)
Barcelona / Joan Raventós

Telèfons intel·ligents amb aplicacions intel·ligents

El Congrés Mundial de Mòbils que es fa aquesta setmana a Barcelona té una pota que no passa desapercebuda: les "apps". Són les aplicacions pensades per als telèfons mòbils intel·ligents, els "smartphones", i cada vegada centren més l'atenció de públic i fabricants. Prova d'això són les moltes i variades conferències que s'han organitzat al voltant d'aquest fenomen; perquè ho és, un fenomen. De la mateixa manera que les xarxes socials van revolucionar internet o que els mòbils han fet evolucionar el web, de ben segur que les apps seran un dels agents que marcaran el ritme de la indústria. Si és que ja no ho fan.

Actualitzat
Quan alguns programadors van començar a dissenyar les primeres aplicacions estaven avançant-se al que demanarien els consumidors uns mesos més endavant. Les empreses tecnològiques feien una previsió de cap on tiraria el públic i quines necessitats tindria. I la van encertar. Es pot pensar que el públic consumeix allò que li ofereixen, però no s'ha d'oblidar que, sovint, el que ens ofereixen com a clients són productes que potser encara no sabem que necessitem.

El dia que algú es compra un "smartphone" ho pot fer empès per mil raons. Pot voler no despenjar-se de les tendències de la moda, pot ser que ho faci per curiositat, pot ser que busqui un ordinador de butxaca en el sentit més literal, pot ser que vulgui dur internet tot el dia a sobre. Són raons primàries, elementals, per decidir abandonar l'aparell que només truca i anar molt més enllà gràcies a l'"smartphone".

Aquest "més enllà" és el que centra bona part dels moviments de les empreses de telefonia mòbil i desenvolupadors. Saben que quan s'entra al món dels telèfons intel·ligents "l'anar més enllà" de trucar i rebre trucades és, en realitat, un ventall gairebé infinit d'aplicacions que permeten saber quin temps farà, quina oferta cultural o gastronòmica o musical o del que sigui hi ha al voltant, permeten navegar fàcilment a través de les grans xarxes socials o fins i tot permeten (o permetran) recordar a un malalt o a la seva família que cal prendre's la pastilla.

Tot això ho ofereixen les "apps", els milers d'aplicacions que es posen cada dia al servei dels usuaris en oferta de pagament i també gratuïta. Una d'aquestes gratuïtes és Foursquare, una eina que permet marcar en un mapa on es troba l'usuari en cada moment. Sembla tan bàsic com inútil o fins i tot perillós, però el cas és que ha irromput amb èxit entre el públic. Un dels seus fundadors, Dennis Crowley, ha estat al Congrés Mundial de Mòbils i ha donat algunes claus d'aquest èxit. Diu que Foursquare és una eina d'interconnexió entre persones molt efectiva. Permet posar en contacte gent que necessita informació d'un lloc o una zona en concret de manera ràpida i, el que és més important, amb qualitat. Si una persona ha estat moltes vegades en un indret determinat en deu ser un gran coneixedor i per tant pot informar-ne els altres a través, no només de Foursquare, sinó també de Facebook i Twitter. Heus aquí la importància que els creadors de les aplicacions donen a les xarxes socials.

Compartir informació ens durà al restaurant que realment ens ve de gust, ens recomanarà indrets per visitar o ens recordarà que ens hem de prendre la pastilla si utilitzem determinades aplicacions relacionades amb el món de l'e-salut. I com més siguem aportant informació i beneficiant-nos-en, més indispensable seran les aplicacions com a autèntics assistents personals.

Aquest és l'objectiu: fer de les aplicacions autèntics assistents personals, i per aconseguir-ho cal no oblidar algunes premisses. Els experts reunits al Congrés Mundial de Mòbils són del parer que les aplicacionss han de ser proactives, han d'estar coordinades entre elles, han de ser socials i han de ser usables. Ras i curt: han de ser eines senzilles.

Això vol dir que l'usuari cada cop hauria de dedicar menys temps a buscar informació i trobar-se-la com qui no vol la cosa. Per exemple, aquell que marqui la seva ubicació a Foursquare hauria de tenir la possibilitat de saber quina oferta cultural té a la zona, quin temps hi farà o quina farmàcia té més a la vora per anar a comprar la pastilla de les cinc. Integrar, per tant, els continguts de les diferents aplicacions i coordinar-los per fer-los més accessibles. O dit d'una altra manera: fer que els telèfons intel·ligents tinguin aplicacions més intel·ligents.

Els experts saben que un cop més han d'avançar-se a les necessitats que d'aquí a un temps els reclamarà el públic, i a fe que en són conscients. Aquests dies al Congrés Mundial de Mòbils les aplicacions prenen un protagonisme que fa pensar, efectivament, que alguna cosa important es mou al voltant de les aplicacions.
Anar al contingut