Presència massiva dels nous alts càrrecs del govern a les xarxes socials basades en internet

La normalització de l'ús de les anomenades xarxes socials s'estén a tots els àmbits de la societat i la política no n'és cap excepció. Per aquesta raó es poden localitzar en aquests llocs basats en internet un nombre important dels nous alts càrrecs de la Generalitat.
Presència massiva dels nous alts càrrecs del govern a les xarxes socials basades en internet
janquim

Presència massiva dels nous alts càrrecs del govern a les xarxes socials basades en internet

La normalització de l'ús de les anomenades xarxes socials s'estén a tots els àmbits de la societat i la política no n'és cap excepció. Per aquesta raó es poden localitzar en aquests llocs basats en internet un nombre important dels nous alts càrrecs de la Generalitat.
Aquesta realitat no hauria de sorprendre, i menys encara després de comprovar l'interès del nou executiu per ser present en aquests espais de conversa. La presa de possessió al Twitter i el traspàs del "paquet digital" ja van ser indicadors clars d'aquesta tendència, confirmada per l'ús notable que força dels nous consellers duen a terme amb eines com el Twitter i el Facebook però també amb xarxes d'orientació professional com el LinkedIn.

Aquest mitjà es proposa ara fer un pas més i presentar una radiografia provisional de l'acció dels alts càrrecs, això que els politòlegs anomenen de vegades els "sottogoverno". És evident que les dades poden contenir errors, sobretot d'omissió, a causa d'una cerca no prou acurada, però fins i tot en aquest cas el retrat que s'ofereix ja és força contundent.

Hi ha persones que ja eren actives en aquests espais i que ara simplement han actualitzat el perfil. N'hi ha que hi acaben d'aterrar, convençuts potser que l'exercici de la seva nova responsabilitat exigeix aquest pas. Però no hi ha cap dubte que l'ús d'aquestes eines basades en les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) formen part de manera natural dels hàbits d'expressió i relacions d'aquestes persones.

Al Twitter, que és ara com ara la via més ràpida d'emissió de missatges i intercanvi de coneixement, hi ha un bon nombre de membres del govern i la seva estructura immediata. L'autor d'aquesta informació manté una llista que els aplega

Estrenes i campionats

Xavier Solà és secretari general de Cultura i s'acaba d'estrenar al Twitter, on es fa dir "xevisolà". Tot i aquest inici tan recent, hi actua amb vivacitat i constància. A més, se'l localitza a Facebook, on es poden observar les seves connexions osonenques.

El secretari general de l'Esport, Ivan Tibau, en canvi, té un compte més antic en aquest servei de missatges breus, però no hi ha dit res, segurament perquè és la resta d'una prova no resolta. De tota manera, és molt actiu al Facebook, s'ha guanyat un article a la Viquipèdia i a la xarxa hi ha moltes referències tant per la seva activitat política municipal com, sobretot, per la seva experiència com a jugador d'hoquei patins, un esport que li va permetre ser el capità de la selecció catalana que va guanyar un campionat del món l'any 2004.

Roser Clavell, d'Afers Exteriors, tot i la seva carrera "diplomàtica" no ha deixat gaire rastre a internet. Però el seu compte al Facebook és un exemple d'ús molt adequat d'aquesta xarxa social ja que bona part dels seus contactes són casals catalans d'arreu del món

Silencis i privacitat

Pau Villòria, secretari general a Territori i Sostenibilitat, té compte al Twitter,  tot i que no hi ha deixat cap missatge des del mes d'octubre. Sí que fa servir amb més assiduïtat el seu perfil al Facebook.

Enric Colet Petit, d'Empresa i Ocupació, també té un compte al Twitter, però encara hi està fent proves. A més, escriu un blog, que no s'actualitza des del maig de 2010.

Jaume Erruz Seall, de Justícia, té un perfil privadíssim al Facebook, una opció legítima que altres també han triat.

Carles Flamerich, per exemple, nou director general de Telecomunicacions, ja ha actualitzat amb aquest càrrec el seu perfil al Twitter, tot i que ha triat l'opció de restringir el seguiment dels seus missatges. Només es poden llegir si s'obté el seu permís. De moment, dos centenars de persones han rebut aquesta autorització. De tota manera, té un perfil al Facebook i també està registrat al LinkedIn.

Jordi Casas Bedos, el nou delegat del govern a Madrid, va assajar d'escriure un blog. En realitat, hi ha un sol apunt, d'una data tan llunyana com el 29 de gener del 2009. Però sí que fa servir un perfil professional a la xarxa LinkedIn.

El delegat a l'Ebre, Xavier Pallarès, es presenta al Facebook  i té article a la Viquipèdia .

Conversa transversal

Ramon Farré, delegat a Lleida, també va obrir un blog, que està molt actualitzat i on parla de forma positiva del traspàs. A més, entre els seus enllaços recomanats hi ha persones d'altres partits, en un gest de transversalitat força comú entre els polítics més habituats a emprar internet.

Eudald Casadesús, delegat a Girona, és al Twitter, té un article a la Viquipèdia i també interactua des del Facebook.

Un "piulador" a Comunicació

S'anomena "piulador" a l'usuari del Twitter que emet missatges amb certa freqüència, a partir d'una traducció literal del terme anglès original. Doncs bé, el nou director general de Comunicació, Jordi Cuminal, és un autèntic "piulador". Ja destaca com un dels diputats més actius al Twitter i tant els seus adversaris polítics com els seus companys de viatge li han reconegut sempre aquesta disposició. Caldrà veure de quina manera fa valdre aquesta experiència des de la seva nova responsabilitat.

De moment ja ha actualitzat el seu compte al Twitter, indicant el nou càrrec que ocupa, i manté la seva presència al Facebook. També escriu un blog personal que és força seguit, tant a la seva població de Sant Celoni com en l'entorn "convergent".

L'altra cara de la comunicació, el director general d'Atenció Ciutadana, és Ignasi Genovès, que també parla al Twitter i es mostra al Facebook.   

(Continua llegint)