Comissió d'investigació del Carmel

Tècnics de GISA apunten que l'error humà no va ser l'única causa de l'enfonsament del Carmel

Un dels tècnics de seguiment de les obres de la línia 5 del metro de GISA, Antoni Pérez, ha apuntat davant la comissió d'investigació parlamentària sobre el Carmel que "es podrien haver executat els treballs d'excavació de la solera -la part inferior del túnel- amb un altre procés constructiu que evités el risc de despreniment". Prèviament, Pérez apuntava a la hipòtesi d'error humà en l'excavació de la solera combinada amb una discontinuïtat del terreny. Per la seva banda, el director general d'Obra Civil de GISA, Jordi Joan Rosell, ha assenyalat que respecta les decisions que s'han pres, tot i que ha reconegut que hi va haver temeritats.

Actualitzat
La comissió parlamentària que investiga l'esfondrament del Carmel s'ha tornat a reunir amb la compareixença de tres tècnics de l'empresa pública GISA, el director general d'Obra Civil, Jordi Joan Rosell, i els tècnics de seguiment d'obra Antoni Pérez i Ramon Guinot. Un dels tècnics de seguiment, Antoni Pérez, ha posat en dubte la idoneïtat del procés constructiu de la solera del túnel de maniobres i ha assegurat que un altre procés podria haver evitat el risc de despreniment. A més, Pérez ha dit que és possible la declaració de Borràs sobre un posible error humà en l'excavació de la solera com a possible causa de l'enfonsament en el túnel de maniobres del Carmel, en combinació amb la presència d'una discontinuïtat geològica en el terreny molt pròxima a la paret de la galeria. Amb tot, ha destacat que hi poden haver altres causes. Pérez ha assenyalat que hi havia un altre procediment per excavar la solera, però que els treballs es van fer "sense el resultat dels nous assajos" sol·licitats per la direcció d'obra. Amb tot, ha subratllat que el contractista ja va considerar que tenia prou informació per executar l'obra, responsabilitzant així la direcció de l'obra. Per la seva banda, el director general d'Obra Civil de GISA, Jordi Joan Rosell, ha assenyalat que l'opinió de Borràs, que en la seva compareixença va explicar que es va excavar sense reforçar la base del túnel amb formigó al llarg de 30 metres, li mereix "respecte" i la titlla d'"hipòtesi fiable", encara que ha precisat que "ell no ho ha vist" i que aquestes dades "les hi han explicat". Amb tot, Rosell ha reconegut que va ser una temeritat utilitzar el mètode austríac en l'ampliació de la línia 5 de metro al seu pas pel Carmel. En aquest sentit, ha destacat que a partir d'ara, s'haurà d'augmentar els coeficients de seguretat per a la construcció de túnels en una ciutat. Tanmateix, ha acabat dient que tot i que el projecte "no és perfecte, no és dolent". Rosell ha recordat que la responsabilitat tècnica de l'incident recau en el contractista i en la direcció d'obra, mentre que GISA únicament hi intervé "si s'encén l'alarma i existeixen incidències greus". Finalment, ha comparegut davant la comissió un altre tècnic de seguiment de l'obra, Ramon Guinot, que ha confirmat que les anotacions de les actes "són una mica anecdòtiques" i ha manifestat que és possible que el resultat dels assajos siguin en un esborrany i no en el resultat oficial.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut