Madrid

Spanair desvincula la primera avaria de l'avió de l'accident

En una reunió més serena però en un clima de desconfiança, Spanair ha volgut ampliar les explicacions tècniques als familiars de les víctimes de l'accident de Barajas. La companyia assegura que el mecànic va actuar correctament en la reparació de la primera avaria i insisteix a desvincular-la de l'accident posterior. Mentre se celebrava la trobada a l'hotel, molts familiars començaven a tornar als seus llocs d'origen. El govern els ha promès tot el suport i la companyia aèria ha assegurat que farà front a totes les indemnitzacions, que es començaran a pagar ja la propera setmana.

Actualitzat

Spanair ha tornat a desvincular la primera avaria de l'avió de l'accident posterior que ha causat 154 víctimes mortals després de la mort d'una dona que estava molt greu, aquest dissabte. La companyia aèria ha donat avui explicacions tècniques d'aquest primer problema que va fer que el pilot no s'enlairés i tornés al taller. Davant l'assistència d'uns 300 familiars, Spanair ha assegurat que el mecànic, amb més de 20 anys d'experiència, va actuar correctament. Un error en el funcionament del calentador de la sonda que medeix la temperatura a terra i aire va impedir el primer enlairament.

El subdirector de Spanair, Javier Mendoza, ha dit que "no creu" que aquest problema estigués relacionat amb l'accident però ha conclòs que serà la comissió d'investigació qui ho determinerà. Durant la reunió, que s'ha allargat més de dues hores, els familiars s'han mostrat desconfiats i han formulat moltes preguntes tècniques. També han retret a la companyia que no deixés sortir algunes persones que volien fer-ho. La companyia ha respost que el comandant té la darrera decisió en aquest tema.

Els familiars comencen a marxar

Mentre tenia lloc la reunió, fora de l'hotel es produïa un degoteig de familiars que tornaven als seus llocs d'origen. Per ara els afectats rebutgen unir-se en una associació. Diuen que no tenen prou ànims per afrontar ara la qüestió de les reclamacions, tot i això, abans de tornar a casa estan recopilant les dades de tothom per coordinar les seves accions.

La reunió d'aquest dissabte s'ha celebrat en un clima més suau després que divendres va ser tensa i va acabar sobtadament enmig de les airades reaccions dels presents, que van acusar Spanair de no contestar les peticions i de fer el paperet davant seu.

Prèviament, els afectats s'havien reunit amb la vicepresidenta del govern. María Teresa Fernández de la Vega els va prometre una investigació exhaustiva i la creació de dues oficines d'atenció a les víctimes, una a Madrid i l'altra a les Canàries.

Spanair no tem les indemnitzacions

Les víctimes de l'accident de Barajas començaran a cobrar les primeres indemnitzacions en els propers dies. Spanair haurà d'abonar uns 20.000 euros per víctima, en concepte de bestreta, en un termini màxim de 15 dies, des del moment de la seva identificació. En total, però, els familiars de les 154 persones que van perdre la vida en l'accident, i també els supervivents amb lesions que els deixin incapacitats, tindran dret a cobrar uns 106.000 euros. Les indemnitzacions totals podrien ascendir a un mínim de 18 milions d'euros.

L'asseguradora de Spanair no tem per fer front a les indemnitzacions ja que, com és habitual, aquestes pòlisses estan reassegurades. Així, el risc econòmic no és assumit per una sola asseguradora, sinó que depèn de diverses companyies internacionals, de solvència contrastada.

Un cúmul de circumstàncies

El vídeo de l'enlairament és clau per a la investigació. Segons la gravació, l'avió va arribar al final de la pista sense aconseguir una altura normal per a la maniobra. Les imatges desmenteixen també algunes de les afirmacions que s'han fet sobre l'accident. El motor de l'avió no es va incendiar durant la cursa d'enlairament ni en deixar el terra, sinó en el moment d'estavellar-se. Tot plegat avalaria la tesi dels experts: alguna cosa més a banda de la fallada d'un motor va passar perquè el pilot no pogués controlar l'avió.

Pilots i mecànics consultats per TV3 asseguren que hi va haver un moment en què l'avió es va fer ingovernable. Va ser quan ja s'havia superat la velocitat de decisió, aquella a partir de la qual l'avió ja no pot frenar, s'ha d'enlairar i no es pot fer res per avortar la maniobra. Va ser en aquest punt, a uns 50 metres de terra i a escassa potència, quan la nau es va inclinar i es va precipitar contra terra.

Una de les hipòtesis apuntaria cap al trencament brusc del motor amb conseqüències fatals. Un ocell o la peça d'un altre avió podria haver entrat en una turbina que gira a 20.000 revolucions i podria haver trencat tot el mecanisme. De rebot, haurien quedat inservibles els sistemes hidràulics i mecànics que controlen, entre altres coses, la direcció. Precisament, això és el que va passar en l'accident del Concorde a París l'any 2000. I per saber les causes exactes d'aquell sinistre es va haver d'esperar quatre anys fins a fer-se públic l'informe judicial.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut