Sisco Farràs, premi Joan Amades de cultura popular, per les botigues museu de Salàs

Des de fa 20 anys ha creat a Salàs de Pallars les botigues museu que recullen l'ambient, els productes i els estris dels comerços fa un segle
Sisco Farràs, premi Joan Amades de cultura popular, per les botigues museu de Salàs
Salàs de Pallars

Sisco Farràs, premi Joan Amades de cultura popular, per les botigues museu de Salàs

Des de fa 20 anys ha creat a Salàs de Pallars les botigues museu que recullen l'ambient, els productes i els estris dels comerços fa un segle
Actualitzat
L'historiador local Sisco Farràs a la botiga museu de queviures a Salàs de Pallars

L'historiador local Sisco Farràs a la botiga museu de queviures a Salàs de Pallars

"La barberia, l'estanc o la botiga d'ultramarins són els museus de la gent humil". Això és el que diu l'historiador Sisco Farràs, que aquest diumenge ha rebut el Premi Joan Amades de cultura popular i tradicional.

 

 

És l'impulsor de les Botigues Museu de Salàs de Pallars, el seu poble, que ell mateix ha anat creant en els últims 20 anys i que rememoren el comerç i la publicitat de fa un segle.

Sisco Farràs fa uns 20 anys, després de rebre gairebé per casualitat les prestatgeries de la botiga de queviures que havien tingut els seus pares al poble, va començar a omplir-les de peces antigues.

"A poc a poc em vaig anar animant perquè era un projecte bastant inèdit, bastant singular a nivell de país i per l'altra banda perquè era un recurs didàctic que jo utilitzava a l'hora de donar les classes d'història."

 

 

Uns quants comerços han quedat congelats en el temps en aquest poble dels Pallars Jussà de 380 habitants. Actualment, ja hi ha 8 botigues museu atapeïdes de productes de finals del segle XIX i principis del XX.

"La col·lecció es basa en tres elements fonamentals, que són: temps, passió i diners."

 

 

Hi ha posat tots els seus estalvis, però diu que és com una droga, no pot parar. Ara ja ha comprat un altre local del casc antic per recrear-hi una nova botiga. Farràs diu que l'apassionen els productes d'ús quotidià de fa un segle perquè son els museus del carrer.

 

"M'interessa especialment perquè la publicitat i les botigues era com el museu de la gent humil, de les classes populars. Abans que la gent no anava als museus, diguem que la publicitat el que va fer és treure l'art al carrer, convertir el carrer en un museu."

 

 

El mes de gener és l'únic més en tot l'any que estan tancades al públic. L'any passat van rebre la visita de més de 10.000 persones, la qual el que ha fet que aquestes botigues museu hagin revitalitzat aquest poble del Pallars.

 

 

VÍDEOS RELACIONATS