Sis morts en accidents provocats per conductors que circulaven en sentit contrari

En el que va d'any, els conductors que condueixen en sentit contrari ja han causat la mort de sis persones; en tot el 2007 van ser 24 les víctimes mortals per aquest motiu. Els experts consideren que cal aplicar la llei de forma ràpida i contundent, però que també cal millorar la senyalització i fer un seguiment dels infractors.
Sis morts en accidents provocats per conductors que circulaven en sentit contrari
Madrid

Sis morts en accidents provocats per conductors que circulaven en sentit contrari

En el que va d'any, els conductors que condueixen en sentit contrari ja han causat la mort de sis persones; en tot el 2007 van ser 24 les víctimes mortals per aquest motiu. Els experts consideren que cal aplicar la llei de forma ràpida i contundent, però que també cal millorar la senyalització i fer un seguiment dels infractors.
Sis persones han mort en xocar contra un vehicle que conduïa en sentit contrari, en una dotzena d'accidents, des de l'1 de gener fins a l'11 de febrer. Una xifra alarmant si es compara amb les vint-i-quatre víctimes mortals a la carretera del 2007 en les mateixes circumstàncies.

Un altre fet que crida l'atenció a l'Observatori de Seguretat Viària és que les víctimes gairebé sempre conduïen correctament, mentre que els infractors queden amb vida, i que la taxa de mortalitat és més alta que en el conjunt d'accidents de trànsit. Aquests accidents "no tenen pes" en el conjunt de la sinistralitat i no s'han estudiat amb prou deteniment.

Els estudis relacionen aquesta conducció temerària amb l'excés d'alcohol o drogues, amb distraccions degudes a la circulació nocturna o a una senyalització ambigua i també amb alteracions psíquiques. Tot i això, el catedràtic de Seguretat Viària de la Universitat de València, Luis Montoro, considera que cal fer un estudi en profunditat perquè "no podem permetre que la senyalització o el disseny de la via originin un error, això en primer lloc, i després actuar amb mesures educatives i legals".

Els kamikazes al volant provoquen 130 accidents en deu anys

El presumpte kamikaze que diumenge passat va causar la mort d'un matrimoni d'Alacant ingressarà a la presó quan surti de l'hospital. Així ho ha dictaminat el jutge, que li imputa dos delictes d'homicidi i ha descartat la possibilitat que circulés en sentit contrari per error.

La Direcció General de Trànsit anomena aquests infractors conductors en conducció contrària, a diferència del catedràtic estudiós de la violència al volant, Luis Montoro, que prefereix anomenar-los "conductors kamikazes", i que els ha classificat en deu tipus diferents segons la conducta.

En deu anys, aquests conductos han provocat 130 accidents de trànsit i una mitjana de 25 a 30 morts per any. La meitat transcorren de nit i una quarta part sota els efectes de l'alcohol. Un 80% són homes i el 20% són estrangers. Però la conducta kamikaze va més enllà de qui condueix en sentit contrari. Una enquesta feta entre conductors evidencia que un 20% reconeix haver accelerat quan el cotxe de darrere els avança.

Segons Montoro, aquests individus recorren a l'alcohol o al cotxe per reduir l'ansietat i enaltir el seu sentiment de superioritat, i això "porta a una conducció violenta, arriscada, competitiva i violenta que busca sensacions intenses i noves, un fet que els converteix en kamikazes potencials".

Els experts aposten per l'aplicació contundent de la llei

Els experts en seguretat viària i les associacions de víctimes d'accidents de trànsit reclamen més contundència en l'aplicació de penes, per conducció temerària i per menyspreu a la vida humana.

També insten a millorar la senyalització i els controls de carretera, inclosos els dispositius electrònics que permetin detectar la conducció en sentit contrari, tal com proposa Francisco Canes, president de l'Associació per a la Defensa i la Integració d'Accidents.

La directora de l'Observatori Nacional de Seguretat Viària, Anna Ferrer, coincideix amb Canes que, a més de les mesures punitives, caldria considerar un seguiment sanitari i la rehabilitació dels conductors temeraris.