Seat proposa interrompre el contracte-relleu i mesures per rebaixar l'ERO

Seat vol suspendre a partir del desembre l'anomenat contracte de relleu, que fins ara ha permès rejovenir i mantenir el volum de la plantilla de la firma automobilística. Aquest sistema promou l'entrada de treballadors joves que van substituint operaris que estan a punt de jubilar-se. En plena negociació de l'expedient d'acomiadament els sindicats rebutgen la suspensió del contracte relleu i reclamen de nou la prejubilació de més d'un miler de treballadors. L'empresa, però, només està disposada a prejubilar els majors de 63 anys, unes 100 persones, i a incentivar les baixes i excedències voluntàries.
Seat proposa interrompre el contracte-relleu i mesures per rebaixar l'ERO

Seat proposa interrompre el contracte-relleu i mesures per rebaixar l'ERO

Seat vol suspendre a partir del desembre l'anomenat contracte de relleu, que fins ara ha permès rejovenir i mantenir el volum de la plantilla de la firma automobilística. Aquest sistema promou l'entrada de treballadors joves que van substituint operaris que estan a punt de jubilar-se. En plena negociació de l'expedient d'acomiadament els sindicats rebutgen la suspensió del contracte relleu i reclamen de nou la prejubilació de més d'un miler de treballadors. L'empresa, però, només està disposada a prejubilar els majors de 63 anys, unes 100 persones, i a incentivar les baixes i excedències voluntàries.
Actualitzat
Seat ha proposat als sindicats una sèrie de mesures per reduir els 1.346 acomiadaments, com baixes incentivades i excedències voluntàries d'entre dos i cinc anys, així com la suspensió del contracte-relleu i l'obligatorietat de jubilar-se als 65 anys, incloent una clàusula en el conveni col·lectiu.

La marca espanyola ha establert la jubilació el 2006 dels treballadors que ara tenen 64 anys, situació que afecta unes 100 persones. Per contra, s'ha negat a negociar prejubilacions a partir dels 58 anys, com defensaven els sindicats per evitar els acomiadaments i reduir l'ERO.

Seat ha obert la porta a incloure una clàusula a l'actual conveni col·lectiu per forçar a la jubilació a partir dels 65 anys, i també a suspendre el contracte dels treballadors a partir dels 63 anys. En aquest últim cas, els afectats anirien a l'atur durant dos anys amb el compromís que l'empresa els mantindria el 100% de les cotitzacions, segons fonts sindicals, un extrem que fonts de la direcció de Seat no han confirmat.

La companyia també s'ha mostrat disposada a obrir la via a excedències voluntàries d'entre 2 i 5 anys, amb el compromís de reingrés del treballador al seu lloc de treball en les mateixes condicions en què el va deixar i a canvi d'una quantitat de diners encara per concretar.

Una altra fórmula per reduir l'impacte de l'ERO passa per les baixes incentivades d'entre 2 i 5 anys, les baixes incentivades definitives, en les quals la direcció de Seat ofereix un màxim de 60.000 euros per persona, i les reduccions voluntàries de jornada i salari, una mesura que podria tenir acollida sobretot entre el personal indirecte, segons el parer dels sindicats.

Les mateixes fonts sindicals han concretat que la interrupció del contracte-relleu, que estableix la jubilació parcial del treballador i la seva substitució per una persona jove que cobra un 30% menys, es faria efectiva l'1 de gener del 2006.

En aquesta nova reunió la companyia s'ha negat a facilitar, una vegada més, dades sobre la reserva actual de vehicles i les previsions de producció per als pròxims anys, segregades per models, com els han estat reclamant els sindicats presents a la negociació, UGT, CCOO i CGT, des de fa mesos.