Barcelona

Seat no inclou mesures socials per als 1.346 acomiadats i preveu un estalvi anual de 50 milions

L'expedient de regulació d'ocupació presentat per Seat, que afectarà 1.346 treballadors, no inclou un pla social, una mesura obligatòria per tal que la Generalitat aprovi els acomiadaments. Així es desprèn de la documentació presentada per l'empresa, en la qual Seat preveu estalviar 49,98 milions d'euros anuals, uns 35.700 euros a l'any per treballador. Segons aquesta documentació, l'ERO pretén adequar la plantilla a les previsions de producció i evitar costos fixos "innecessaris".

Actualitzat
Per què Seat posa sobre la taula un expedient de regulació d'empresa que afecta 1.346 persones? Segons la documentació facilitada per l'empresa a sindicats i administració, es tracta d'"estabilitzar els balanços evitant l'actual situació de pèrdues operatives i la consolidació de les que estan projectades per al cas que no s'adopti cap mesura". El cost laboral actual, una mitjana de 35.700 euros anuals per cada treballador, és insostenible, diuen, amb la davallada de la producció. En la memòria explicativa de les causes de l'ERO a les plantes de Martorell, la Zona Franca i el centre de recanvis, la direcció concreta que "l'origen dels beneficis comptables constatats en els últims dos exercicis es deuen a l'efecte de les societats participades i no a la pròpia activitat de Seat SA". El grup Seat va obtenir l'any passat un benefici net consolidat de 144,9 milions, un 7,7% més que l'any 2003, i una xifra de vendes de 5.861 milions d'euros, cosa que va suposar una alça del 6,1% respecte a l'exercici anterior en vendre cotxes amb un major valor afegit. Si s'aprova l'ERO tal com s'ha presentat, Seat passarà "d'una situació de pèrdues de 47,8 milions d'euros l'any 2006 a una situació de beneficis en els següents exercicis que permetrà, a més, les inversions necessàries per estabilitzar la producció a cinc anys vista". En aquest context, la direcció de Seat aposta per la fabricació de vehicles "esportius i de major valor afegit", el descens dels costos de producció i logístics, i l'ajust de la plantilla al volum de producció i vendes previst. Segons els plans de Seat, s'espera fabricar 429.412 unitats l'any 2006, 448.665 l'any 2007, 446.579 l'any 2008 i 445.686 al 2009, nivells allunyats dels 500.500 vehicles produïts el 1998 o els 516.146 del 2000, i de la capacitat màxima estimada en 540.000 unitats. Quines mesures socials preveu l'expedient? La Generalitat exigeix que tot expedient de regulació d'ocupació estigui acompanyat d'un pla social on es prevegin un seguit de mesures de recol·locació o plans de formació per als treballadors que finalment seran acomiadats. En l'extensa documentació presentada per Seat, aquest pla ocupa tres pàgines. En aquest pla d'acompanyament social, Seat assegura que després de l'aplicació de l'expedient està garantida la continuïtat de la companyia i el manteniment dels llocs de treball restants. Com a única mesura de recol·locació, es parla que "s'estan ponderant les possibilitats de recol·locació de treballadors als propis centres de treball de Seat com a resultat de la consolidació del pla de jubilacions parcials seguit per la companyia". "I és en aquest marc on la negociació amb la representació social podria perfilar mesures de reintegració ocupacional" dels treballadors afectats per l'ERO, continua la memòria explicativa. Més enllà d'això, no hi ha cap mesura concreta. L'ERO estableix una indemnització per a cada empleat de 20 dies per any treballat. L'amenaça plana sobre tothom Un altre dels temes que més preocupen és qui estarà en la llista de 1.346 treballadors que es quedaran sense feina. Els sindicats asseguren que no hi ha ningú fora de perill, però els rumors de l'existència de llistes negres es va estenent i crispa els nervis i l'ambient en les factories. Per ara, Seat assenyala que queden exempts d'acomiadament els rellevistes i els treballadors jubilats parcialment als quals substitueixen, dins del denominat contracte relleu.
Anar al contingut