Salvem les Valls reclama un debat plural sobre la variant de Les Preses on es tingui en compte la mobilitat sostenible

ACN Les Preses.-Salvem les Valls reclama que hi hagi un debat plural, democràtic i transparent entorn de la futura variant de Les Preses, una infraestructura molt reclamada a la Garrotxa que ha d'enllaçar amb la futura variant d'Olot. A dia d'avui encara no té un traçat definitiu a l'espera que els municipis afectats i la Generalitat consensuïn una proposta a finals d'any. Mentrestant, la coordinadora que compta amb més de cent socis i entitats, la majoria ecologistes, reclama que durant aquest procés es tingui en compte la mobilitat sostenible i la dimensió de les dues noves vies en funció de les necessitats del territori. Aposten perquè es "resolgui i pacifiqui" el trànsit comarcal i que en cap cas es converteixin en una nova autovia per al trànsit de llarg recorregut. També alerten que la futura variant d'Olot "repeteix" l'esquema de l'eix Vic-Olot on la tramitació per trams va "diluir" l'oposició i el debat sobre la seva funcionalitat.

En un comunicat, Salvem les Valls reivindica un debat sobre la futura variant de Les Preses i també de la d'Olot que tingui en compte els "autèntics valors" de la cultura de la sostenibilitat proclamada des de les institucions, com seria una política de pacificació del trànsit al conjunt de la comarca; dret a la qualitat de l'aire, transport col·lectiu adequat i accessible així com el respecte i la priorització de la conservació dels valors naturals, agraris i paisatgístics per damunt de les infraestructures. El debat també ha de ser, diuen, "democràtic i transparent", on s'incloguin tots els actors socials, científics i institucions de la comarca per evitar "enfrontar a barris i pobles de la Garrotxa com ha vingut succeint fins ara", afirmen en el document.En relació a la variant d'Olot, que ja té el projecte fet i els estudis d'impacte aprovats a l'espera de disponibilitat pressupostària per iniciar les obres, la coordinadora alerta que està "repetint" l'esquema de l'eix Vic-Olot on la tramitació per trams va "diluir" l'oposició i el debat sobre la seva funcionalitat. Segons diuen, ha estat costum de successius governs el "constant trossejament dels projectes viaris" amb la idea de "diluir l'oposició i amagar les intencions globals que pot tenir una infraestructura manllevant el debat i la participació democràtica de la gent del territori, al marge dels beneficis per a les constructores". És per això que volen que es debati en la seva globalitat, juntament amb la variant de Les Preses, per poder decidir sobre el model de via que es vol executar.

Anar al contingut