Salut desprivatitza l'atenció primària domiciliària a Barcelona, la Mina i Montcada i Reixac

Salut desprivatitza l'atenció primària domiciliària a Barcelona, la Mina i Montcada i Reixac

Salut desprivatitza l'atenció primària domiciliària a Barcelona, la Mina i Montcada i Reixac

ACN Barcelona.-L'atenció continuada domiciliària a la ciutat de Barcelona, al barri d ela Mina i a Montcada i Reixac es du a terme, des de dimecres passat, a través de l'Institut Català de la Salut. L'ICS n'ha recuperat la gestió després de 23 anys, en què el SEM feia un concurs públic per adjudicar aquest servei. El conseller de Salut, Toni Comín, ha explicat que és un canvi ''històric'' que empodera la primària i permet fer un salt en qualitat assistencial prioritzant proveïdors públics. El servei constarà de 148 professionals, dels quals 40 interins de l'ICS, i 12 vehicles per assumir els desplaçaments. En total, el servei té un cost de 2,4 MEUR però el canvi de gestió no comporta canvis en el pressupost.

Des del 1994, l'atenció primària domiciliària anava a càrrec de l'empresa predecessora del SEM, i aquests, en un concurs públic, l'adjudicaven a una empresa privada que gestionava i donava el servei a Barcelona ciutat, el barri de la Mina i Montcada i Reixach. Dimecres, el contracte amb aquesta empresa va acabar i el Departament de Salut ha decidit retornar aquesta gestió a l'ICS, de manera que es ''desprivatitza'' un nou servei, aprofitant els proveïdors de salut públics, i s'elimina així, una excepció del mapa sanitari i assistencial català . Així, un equip de 148 professionals, 40 interins de l'ICS i 108 professionals de guàrdia, i 12 vehicles duran a terme aquesta atenció que majoritàriament respon a les necessitats de les persones grans, amb problemes crònics i mobilitat reduïda que no poden acudir al centre mèdic. És un servei valorat en 2,4 MEUR que no suposarà un increment de pressupost per al Departament però que en canvi, si que suposarà un salt qualitatiu pels usuaris. Així ho han explicat, Toni Comín, conseller de Salut, David Elvira, director del CatSalut i Gemma Tarafa, comissionada de Salut de l'Ajuntament de Barcelona, que han destacat els avantatges de coordinació que suposa aquesta integració. Amb el nou servei, per exemple, la informació dels pacients atesos a casa s'incorporarà a la informació que ja disposa el metge de família, per exemple, les receptes que es facin, cosa que facilitarà el seguiment d'aquest malalt. A més, també es coordinarà aquest servei amb els serveis socials de l'Ajuntament. El conseller Comín ha qualificat el canvi d'''històric'' perquè supera una situació desigual al territori i, tot i reconèixer que no s'han registrat queixes del servei que donava l'empresa adjudicatària del servei, considera que es guanya qualitat, a la vegada que ''s'empodera'' l'atenció primària, amb una millor coordinació entre els professionals i una gestió compartida de la informació clínica del pacient. David Elvira, director del CatSalut, ha explicat que durant els primers dies s'han fet ja 380 domicilis.Comín també ha explicat que aprofitant aquest canvi de contracte, s'han actualitzat els protocols de derivació dels serveis socials d'urgència de l'ajuntament en coordinació amb els serveis de salut. En aquest sentit, Gemma Tarafa, comissionada de Salut de l'Ajuntament de Barcelona, ho ha valorat molt positivament perquè la integració és un benefici per als ciutadans, alhora que es reforça l'atenció primària pública.