Sabadell inicia el procés per multar empreses subministradores per tallar el servei sense avisar serveis socials

Sabadell inicia el procés per multar empreses subministradores per tallar el servei sense avisar serveis socials

Sabadell inicia el procés per multar empreses subministradores per tallar el servei sense avisar serveis socials

ACN Sabadell.-L'Ajuntament de Sabadell ha iniciat aquest divendres el procés per sancionar les companyies subministradores que hagin incomplert drets reconeguts en la llei 24\/2015 de pobresa energètica, que estableix que han d'avisar serveis socials abans de tallar el subministrament i informar el ciutadà que té el dret de demanar un informe de vulnerabilitat. L'alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, ha dit que la ciutat es converteix en la primera de Catalunya en impulsar aquestes sancions i ho farà basant-se en el Codi de Consum català. El regidor de Serveis Socials, Gabriel Fernàndez, ha explicat que aquest codi dóna competències als ens locals per tramitar sancions de 10.000 a 100.000 euros en el cas d'incompliment de drets reconeguts legalment per als ciutadans. El Consistori ha iniciat aquest divendres la tramitació d'un expedient sancionador contra les subministradores on hi ha documentats 243 casos de famílies en situació de vulnerabilitat on la subministradora no va complir amb la llei, en 40 dels quals es va arribar a tallar el servei.

Fernàndez ha explicat que la llei 24\/2015 de pobresa energètica en el seu article 6.4, que no ha estat recorregut pel govern espanyol al Tribunal Constitucional, estableix l'obligació d'informar-se a través de serveis socials si la família es troba en situació de vulnerabilitat abans de realitzar un tall i, al mateix temps, informar l'usuari de que disposa del dret de demanar l'informe de vulnerabilitat. El Consistori ha detectat 243 casos en que aquests dos drets no es van complir, sent casos de tall de llum ja que la companyia d'aigua sí que està complint amb la llei de pobresa energètica, segons ha explicat l'alcalde, Juli Fernàndez.En 40 dels casos es va produir el tall de subministrament ja que no estaven en el circuit de serveis socials i no es va poder actuar abans ja que no va arribar la notificació per part de la companyia subministradora com marca la llei. Posteriorment, l'Ajuntament va fer els tràmits per restituir el servei. En els 200 casos restants, el Consistori va fer-se càrrec dels impagaments per garantir el servei tenint en compte que existeixen informes de vulnerabilitat de totes aquestes famílies.El regidor de Serveis Socials, Gabriel Fernàndez, ha explicat que el Codi de Consum de Catalunya estableix "com a greu" l'incompliment d'aquests drets reconeguts per una llei i per això pot iniciar la tramitació d'expedients sancionadors. El codi dóna competències sancionadores a l'alcalde però aquest les té delegades en la tercera tinent d'alcalde i regidora de Consum, Marisol Martínez, qui serà l'encarregada d'aquest assumpte.Martínez ha explicat que a partir d'ara el servei de consum de l'Ajuntament de Sabadell iniciarà el procés partint de la infracció administrativa comesa i incoant l'expedient sancionador. Des de llavors s'inicia un procés en que la companyia podrà presentar les seves al·legacions i proves i, un cop finalitzades totes les comprovacions, s'establirà si hi ha hagut sanció, qui l'ha comès i quina sanció convé interposar. La graduació d'aquestes dependrà de la reiteració d'incompliments i del nombre de persones afectades, entre d'altres aspectes. L'alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, ha reiterat el compromís del govern municipal per defensar els drets dels ciutadans i ha dit que per això han buscat la via, a través del codi de consum, de fer complir la llei de pobresa energètica a les subministradores. Ha assegurat que la voluntat del govern "no és aplicar sancions" però ha alertat que faran ús de tots els mecanismes possibles per garantir els subministres a totes les famílies en situació de vulnerabilitat. La regidora de Consum ha explicat que no han marcat un calendari per tal d'arribar a posar la primera sanció ja que reconeix que és un procés pioner a Catalunya i que pot portar el seu temps, per exemple per la diferència entre empreses subministradores i comercialitzadores. "No ens marquem una data, ens marquem fer-ho bé", ha dit.