Sabadell denuncia sobrecostos de 6 MEUR en la recollida de la brossa i neteja viària i demana la nul·litat del contracte

Sabadell denuncia sobrecostos de 6 MEUR en la recollida de la brossa i neteja viària i demana la nul·litat del contracte

Sabadell denuncia sobrecostos de 6 MEUR en la recollida de la brossa i neteja viària i demana la nul·litat del contracte

ACN Sabadell.-L'Ajuntament de Sabadell ha presentat a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat que declari nul·la la concessió del servei de la recollida de la brossa i neteja viària de la ciutat que presta des de 2012 l'empresa Smatsa, després que un informe intern hagi posat sobre la taula presumptes irregularitats, tant en la contractació com en la gestió del propi servei. Segons estimacions del govern municipal, en els últims cinc anys s'hauria pagat un sobrecost de 6 MEUR pel servei, fruit d'aquesta situació. La resolució de la Generalitat s'ha de donar a conèixer abans de sis mesos i, en cas d'aconseguir desfer la concessió, l'Ajuntament es plantejaria la viabilitat de municipalitzar el servei, o bé si torna a subcontractar-lo.

L'alcalde de Sabadell, Juli Fernández, assegura que els informes d'auditoria interna que s'ha fet sobre el contracte de la recollida de la brossa i neteja viària s'han detectat algunes possibles irregularitats i "situacions" del passat que "no s'han fet de la millor manera". Fernández assegura que el procés que obre ara l'Ajuntament té per objectiu garantir la màxima transparència en la gestió dels serveis públics.En aquest sentit, Fernández recorda que el contracte de brossa i neteja viària és el més important que té l'Ajuntament i que suposa gairebé un 11% del pressupost municipal. "És elmés gran per impacte econòmic i també pel seu impacte en la vida de la gent", ha manifestat l'alcalde. El contracte amb l'empresa adjudicatària es va signar el 2012 i té una vigència de quinze anys, que ara l'Ajuntament vol desfer.Segons ha detallat el regidor de Nova Economia, Albert Boada, el contracte no es va fer a través d'un procediment del tot legal, ja que es va atorgar per concessió, quan les clàusules que s'hi estableixen corresponen a un contracte de servei, una modalitat que estableix un màxim contractual de quatre anys.A banda d'aquesta qüestió formal, l'informe intern de l'Ajuntament detecta altres presumptes irregularitats i incompliments per part de l'empresa adjudicatària, com ara el no pagament d'un dipòsit de garantia de 12,8 MEUR, dels quals només s'haurien pagat 600.000 euros. El regidor també destaca que de les tres empreses que optaven a la concessió, la que va guanyar el concurs, Smatsa, era la menys solvent pel que fa a la seva capacitat financera.El regidor responsable d'Espai Públic, Xavier Guerrero, afegeix que també hi ha irregularitats en la pròpia gestió del servei, més enllà de l'incompliment de clàusules contractuals i de la forma jurídica del propi contracte. En aquest sentit, denuncia uns sobrecostos de 6 MEUR derivats de la diferència entre el servei contractat i el que realment s'ha executat.Guerrero detalla partides com l'augment de costos salarials injustificats: es va augmentar un 6% el salari dels treballadors, quan el contracte establia un 3%; es va fer un càlcul erroni de l'antiguitat del personal subrogat de l'anterior concessió a l'hora de calcular els salaris; el salari del gerent era el doble del que estava estipulat, i s'imputaven erròniament a alguns treballadors costos de material que no s'adduïen amb la seva feina.També s'ha detectat que el servei s'executava al 50% del que s'havia pactat pel que fa a la neteja viària, mentre que la neteja dels contenidors de la brossa s'executava al 60%. A més, Guerrero denuncia que no existia cap figura que fiscalitzés el compliment del contracte i, malgrat tot, s'acceptaven factures amb preus revisats a l'alça de 2013 i 2014.