Rull veu "inaudit" que Foment els traslladi responsabilitats per la seva "incapacitat" d'arribar a acords per la variant d'Olot

Rull veu "inaudit" que Foment els traslladi responsabilitats per la seva "incapacitat" d'arribar a acords per la variant d'Olot

Rull veu "inaudit" que Foment els traslladi responsabilitats per la seva "incapacitat" d'arribar a acords per la variant d'Olot

El conseller de Territori, Josep Rull, aquest 14 de juliol del 2017 a Girona. Pla mig (Horitzontal)

El conseller de Territori, Josep Rull, aquest 14 de juliol del 2017 a Girona. Pla mig (Horitzontal)

ACN Girona.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha respost l'acusació del ministre de Foment de posar pals a les rodes amb el tram que pertoca a l'Estat de la variant d'Olot. Íñigo de la Serna va dir des del Congrés, responent a una pregunta d'ERC, que tenien un projecte ja fet i que el van haver de tornar a començar per una decisió administrativa de la Generalitat. Josep Rull qualifica "d'inaudit" que De la Serna els traslladi part de la seva responsabilitat. Contraposa la feina que ha fet l'executiu català d'arribar a acords amb el territori amb la tasca duta a terme fins ara per Foment, que ha estat "incapaç" de pactar amb els consistoris. En matèria d'infraestructures viàries, el conseller també ha reclamat al TSJC que decideixi "ràpid" si atura o no de manera cautelar l'inici d'obres a la C-32. Rull ja avança que la Generalitat no farà cap moviment fins a tenir la resolució, per evitar enfrontar-se a "indemnitzacions" si les màquines entren sobre terreny. Recorda, però, que el perllongament de l'autopista entre Lloret i Blanes (Selva) és una obra "imprescindible" per resoldre els colls d'ampolla, sobretot a l'estiu.

Josep Rull ha respost aquest divendres les declaracions d'Íñigo de la Serna sobre la variant d'Olot. El titular de Foment acusava la Generalitat "d'invalidar els esforços" que havia fet el Ministeri i d'haver-los obligat a refer el projecte. El conseller interpreta que, amb aquestes declaracions, el Ministeri els vol traslladar a ells responsabilitats que no els pertoquen. Rull considera "inaudit" que De la Serna critiqui la lentitud del Govern quan creu que el problema, precisament, és la "incapacitat" de Foment d'arribar a acords amb el territori. Per això, el conseller ha volgut contraposar el que ha fet la Generalitat amb allò que els pertoca de la variant d'Olot i Les Preses. Rull recorda que s'han reunit amb els tres consistoris -el traçat també afecta la Vall d'en Bas-a per aconseguir un consens, una actitud que qualifica "de diligent i responsable". En canvi, considera que Foment "és incapaç d'assolir un acord amb el territori". Per això reclama a De la Serna que se centri en desbloquejar la peça que li pertoca de l'eix Vic-Olot. Fins i tot, Rull s'ofereix perquè sigui la mateixa Generalitat qui ho faci. Per això creu que la realitat dels fets és justament l'oposada a la que va descriure el ministre al Congrés dels Diputats. Per Rull, qui posa entrebancs en el projecte és, precisament, l'Estat. "Ens limita extraordinàriament les actuacions a la variant d'Olot", assegura. Sobre els terminis, el conseller manté el compromís que en les dues properes setmanes convocarà els mitjans a la Garrotxa per presentar el calendari previst de les obres i els seus terminis en les variants d'Olot i Les Preses. Rull ha tornat a qualificar aquestes dues infraestructures com "absolutament necessàries i imprescindibles". Pressa al TSJC Un altre punt de la demarcació on la Generalitat espera que hi treballin les màquines és al perllongament de la C-32 entre Blanes i Lloret. En aquest cas, però, allò que ho frena no són motius polítics sinó judicials, perquè es va presentar un contenciós contra el projecte. EL TSJC ja l'ha admès a tràmit, però encara no ha decidit si, mentre resol el litigi, atura o no l'inici d'obres de manera cautelar. El conseller Rull ha demana al tribunal que resolgui "ràpid" aquest extrem, i ja assenyala que el Govern no farà res fins que el TSJC es pronunciï. En cas contrari -precisa- si s'engeguessin obres i després l'alt tribunal manés aturar-les, es podrien haver d'enfrontar a "indemnitzacions". "Volem ser extremadament curosos perquè quan avancem no suposi una pèrdua de recursos de l'Administració", afirma Rull. Entre els arguments que han presentat al TSJC per defensar el perllongament de la C-32 hi ha el fet que les obres han rebut l'aval de successius governs. "S'han fet tres declaracions d'impacte ambiental, amb ponències de tres governs de colors polítics diferents, i això és el que volem posar sobre la taula", afirma Rull. Resolució judicial apart, el conseller manté que les carreteres actuals són insuficients, i que el perllongament de la C-32 és "imprescindible". De fet, Rull ja pronostica un nou estiu amb embussos en aquesta part de la Costa Brava Sud. Per això, admet que un cop el TSJC prengui una decisió, tot està a punt. "Nosaltres estem treballant perquè puguem procedir immediatament a l'adjudicació i a la contractació", subratlla. El perllongament de la C-32 entre Blanes i Lloret s'estén al llarg de 6,5 quilòmetres. Entre d'altres, inclou cinc viaductes i dos túnels. El cost de l'obra, de 71 MEUR, l'assumirà íntegrament la concessionària Abertis. Un cop comencin a treballar les màquines, es preveu que les obres durin dos anys i mig.