Rigola homenatja Pasolini al Temporada Alta amb un muntatge "de cambra" per a 30 espectadors

Rigola homenatja Pasolini al Temporada Alta amb un muntatge

Rigola homenatja Pasolini al Temporada Alta amb un muntatge "de cambra" per a 30 espectadors

L'equip de 'Who is me. Pasolini', amb el director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, a l'esquerra, aquest dilluns 28 de novembre a Barcelona (HORITZONTAL)

L'equip de 'Who is me. Pasolini', amb el director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, a l'esquerra, aquest dilluns 28 de novembre a Barcelona (HORITZONTAL)

ACN Barcelona.-Un dels darrers plats forts del festival Temporada Alta, que culmina aquest cap de setmana, és l'espectacle d'Àlex Rigola 'Who is me. Pasolini -Poeta de las cenizas-'. En aquest muntatge el director s'endinsa en la vida i obra de l'escriptor i realitzador italià a partir del seu 'Poeta de las cenizas', un descarnat poema autobiogràfic. Per "transmetre" la intimitat del text, Rigola ha optat per un muntatge "de cambra" que es representa dins d'una caixa-contenidor de fusta (de Max Glaenzel) amb capacitat per 30 espectadors. A dins els esperarà Gonzalo Cunill, l'únic actor de l'espectacle i veu de Pasolini. L'espectacle es veurà en sis passis els dies 2, 3 i 4 de desembre en aquest singular espai recollit que s'instal·larà al Teatre Municipal de Girona.

L'actual director dels Teatros del Canal Àlex Rigola dirigeix aquest cap de setmana un dels darrers espectacles d'aquesta edició del festival Temporada Alta en forma d'homenatge a Pier Paolo Pasolini, "segurament el primer punk de la història". L'espectacle és el dissetè que Rigola presenta al festival en 25 anys d'història, ha recordat avui el seu director, Salvador Sunyer. El director adapta el poema de l'escriptor i cineasta 'Poeta de las cenizas', que va descobrir en una llibreria veneciana en un viatge recent, amb l'ajuda de Carlota Subirós en la dramatúrgia. Una obra "descarnada" en que Pasolini fa una particular autobiografia on emergeixen les seves idees i vivències com a "escriptor, artista i persona". Un poema, a més, que l'autor va deixar inacabat poc abans del seu assassinat. Aquesta és una obra "que enganxa", ha valorat Rigola, però que al seu parer necessitava d'un entorn de "proximitat" i íntim, per ser transmesa. És per això que, amb l'ajuda de l'escenògraf Max Glaenzel, el director ha ideat un espai escènic en forma de caixa de fusta on hi caben només 30 espectadors. Aquesta caixa-contenidor (la funció original del qual és el transport d'obres d'art) estarà instal·lada en un espai del Teatre Municipal de Girona, i acollirà les sis funcions de l'espectacle. L'actor Gonzalo Cunill és l'encarregat de dir Pasolini. Sense estar caracteritzat per assemblar-se a l'autor, però gràcies a la paraula i la interpretació, els espectadors hi acabaran veient el cineasta italià, ha avançat Rigola. "Està escrit en un vers molt lliure, i la nostra feina ha estat intentar transmetre aquests pensaments d'una forma molt directa al públic", ha indicat el director. Per Rigola, Pasolini reflecteix al llibre el seu pensament "plenament exportable al que estem vivint avui com a societat", i dóna compte de la seva evolució com a persona, artista i poeta, totes tres vessants indissociables del seu pensament polític d'esquerres. Els tres àmbits són "afluents" que s'entrecreuen en aquesta obra. "De tots tres, el que m'interessa més és la persona", ha destacat Rigola, abans de considerar que en Pasolini la dimensió personal supera les pròpies aportacions cinematogràfiques i literàries.