Tornen les andanes plenes
Tornen les andanes plenes
Barcelona

Retards i aglomeracions a les andanes durant la vaga de metro, sobretot al matí

Els sindicats xifren en un 90% el seguiment de l'aturada. L'afluència de passatgers ha baixat un 25% respecte a un dia normal.

RedaccióActualitzat

La jornada de vaga al Metro de Barcelona, dividida en tres franges d'aturades de dues hores cadascuna, ha acabat amb un seguiment que els sindicats han xifrat en més del 90% dels treballadors.

L'última de les tres franges, que ha tingut lloc entre dos quarts de nou del vespre i dos quarts d'onze de la nit, no ha registrat incidències destacades, segons han coincidit tant els representants de la plantilla com la direcció de l'empresa. En aquesta darrera franja han circulat el 20% dels combois i, des de la direcció de TMB, s'ha indicat que hi ha hagut menys passatge de l'habitual. El temps d'espera era d'entre 15-30 minuts i fins a 45 minuts cap al final de l'aturada.

El matí, la franja més complicada

En cadascuna de les tres franges de vaga de la jornada hi ha hagut seguiments superiors al 90% segons les xifres que han facilitat els sindicats, unes xifres que la direcció no ha volgut valorar.

Des del punt de vista de l'usuari, la franja més complicada ha estat la del matí, quan s'han registrat aglomeracions en andanes i trens. Les aglomeracions, en concret a l'estació de la Diagonal, han anat creixent progressivament a partir de les 7 del mati, hora d'inici dels serveis mínims, i a les 8 del mati, quan les freqüències dels trens eren d'un comboi cada 8 o 10 minuts, les acumulacions d'usuaris a les andanes i als trens s'han fet més evidents. En un dia normal a aquesta hora en passa un cada 2 o 3 minuts.

Això ha fet que a les estacions més freqüentades hi hagués massa afluència de gent a les andanes i s'ha hagut de regular l'entrada per raons de seguretat. Això ha passat, per exemple, a l'estació de la Sagrera, on molts passatgers provinents de les línies 9 i 10 que volien accedir a la línia 5 s'han hagut d'esperar per poder baixar a les andanes.

I tot i això, un cop a l'andana, molts passatgers han hagut d'esperar el segon o fins i tot el tercer tren per poder pujar, perquè molts ja arribaven del tot plens. Això ha fet que, un cop acabada la franja de vaga, a les 9 del matí, s'hagi trigat a normalitzar el servei perquè les aglomeracions han continuat una bona estona.

La segona franja horària de la vaga dels treballadors del metro s'havia acabat a les sis de la tarda. Havia començat a les quatre, amb uns serveis mínims del 40%. L'afluència de passatgers a les andanes era més nombrosa que un dilluns normal a aquestes mateixes hores. No s'han produït les aglomeracions del matí. Però sí que hi ha hagut algun problema quan ha acabat la franja de vaga. La incidència més destacable ha estat a les sis, quan s'han hagut de fer algunes restriccions per congestió de viatgers a les andanes a la línea 5, a les estacions de Diagonal, Hospital Clínic i la Sagrera.

Una vaga que amenaça de durar

Aquesta nova vaga dels treballadors del metro està motivada perquè es queixen que la negociació pel conveni col·lectiu està bloquejada des de fa un any i mig. La vaga d'aquest dilluns es fa en tres franges horàries: de 7 a 9, de 16 a 18 i de 20.30 a 22.30.

A les hores punta, al matí i a la tarda, la Generalitat ha dictat uns serveis mínims del 40%, però en el tram horari de 20.30 a 22.30 els serveis mínims seran del 20%.

 

La vaga convocada pel comitè d'empresa del Metro de Barcelona es farà cada dilluns no festiu a partir del 24 d'abril.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha advertit que aquestes aturades provocaran afectacions "notables" en la mobilitat, perquè coincideixen amb les hores de més afluència de viatgers i perquè l'oferta de serveis mínims és "insuficient" per absorbir la demanda normal.

L'aturada ha continuat ha aixecat crítiques per part dels usuaris, que han hagut de buscar alternatives de transport

Negociacions interrompudes

Amb aquesta convocatòria d'aturades parcials, els sindicats intenten pressionar TMB en la negociació del nou conveni col·lectiu. El 3 d'abril, la plantilla va acordar tornar a la vaga i també paralitzar les negociacions amb la direcció de TMB sobre el conveni col·lectiu.

El comitè d'empresa no vol continuar les negociacions fins que la direcció de TMB compleixi una sèrie de compromisos, com el d'anar convertint personal a temps parcial en personal a temps complet. El Metro de Barcelona té una plantilla de 3.555 persones i actualment 274 treballadors estan fora de conveni.

Mercedes Vidal: "No és una empresa senzilla"

La presidenta de TMB, la regidora Mercedes Vidal, ha reiterat a "Els matins" de TV3 que els serveis mínims decretats per la Generalitat són "insuficients". A la pregunta de per què s'estan allargant tant les negociacions pel conveni col·lectiu amb vagues incloses, Vidal ha dit que les dificultats són conseqüència de la complexitat de l'empresa:

"No és un conveni senzill ni és una empresa senzilla. A TMB hi ha hagut més de 350 convocatòries de vaga des del 1990; és una empresa en què històricament no és fàcil arribar a acords. Però fa molt de temps que hi treballem i acabarem arribant a un acord."

El conveni de TMB s'està negociant des de fa més d'un any i mig, amb diverses convocatòries de vaga per part del comitè d'empresa, algunes de les quals s'han portat a terme. En aquest any i mig s'han fet gairebé 70 reunions de negociació i no s'ha arribat a cap acord.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut