El Prat de Llobregat / Gavà

Retards i 9 vols cancel·lats al Prat per una presumpta vaga encoberta dels controladors aeris

La presumpta vaga encoberta de controladors aeris ha provocat la cancel·lació de 9 vols aquest dilluns a l'aeroport del Prat. A més, hi ha retards de 30 minuts de mitjana en una dotzena de vols, encara que un ha sortit amb 2 hores de retard. Aena adverteix dels possibles problemes als aeroports de Catalunya, València i les Balears per la falta de controladors. Al torn de tarda, 21 dels 53 treballadors no s'han presentat al centre de control de Gavà perquè oficialment estan de baixa, una situació que s'ha repetit al matí amb 18 treballadors més. El govern espanyol sospita d'una vaga encoberta, però els controladors ho neguen.

Actualitzat
Aena ha informat que una dotzena de vols han patit endarreriments al Prat i que la situació és similar a la resta d'aeroports de l'arc mediterrani. En la majoria de casos els retards se situen al voltant dels 30 minuts, encara que un dels vols, un trajecte de Vueling amb destinació a Viena, ha sortit amb 2 hores de retard. 

L'absentisme laboral dels controladors aeris ha estat similar tant en el torn del matí com en el de la tarda. A primera hora, no s'hi han presentat 18 dels 53 treballadors, mentre que a la tarda han estat 21. Aena ha informat que 8 de les baixes matinals s'han comunicat minuts abans d'iniciar-se el torn del matí, de manera que no hi ha hagut temps de buscar personal substitut. 

Diumenge la situació es va viure encara amb més intensitat i i l'absentisme entre els controladors aeris va fregar gairebé el 50%, amb 28 absències. Una situació que segons el ministre de Foment, José Blanco, és fruit d'una mesura de pressió de cara a la negociació del conveni col·lectiu dels controladors aeris. Per això ja ha instat la fiscalia a analitzar baixa per baixa.

El portaveu estatal del sindicat USCA, el sindicat majoritari del col·lectiu, César Cabo, ha negat a "El matí de Catalunya Ràdio" que els controladors facin vaga i ha denunciat les "condicions laborals" en què s'està treballant. Cabo ha explicat que Aena, l'ens gestor dels aeroports, ja coneixia les baixes laborals dels controladors, i ha criticat la passivitat de l'ens a l'hora de buscar-los substituts. "Deixa que passi el desastre i que després hi hagi retards en els aeroports per donar-nos-en la culpa a nosaltres", ha dit Cabo. "Això és una gestió inacceptable", ha sentenciat.

Els sindicats afegeixen que, en la majoria de casos, es tracta de baixes de llarga durada provocades, en bona part, per problemes de fatiga, ansietat i depressió.

Els controladors diuen que arran del Reial Decret aprovat al febrer han passat de treballar de 1.200 hores anuals a fer-ne més de 1.600, molt per sobre de la mitjana europea, i el seu sou s'ha reduït a la meitat, ja que les hores extres han quedat limitades. Critiquen també que se'ls ha reduït el temps de la jornada destinat a descans i que se'ls planifiquen els torns amb només 10 dies d'antelació, quan abans es feia amb dos mesos. I que això, és clar, passa factura.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut