Rescatar les autopistes en fallida de Madrid costarà més de 3.000 milions a l'Estat

Per primera vegada, el Tribunal de Comptes ha quantificat el cost de l'operació 

RedaccióActualitzat

Més de 3.718,3 milions d'euros. Això és el que costarà a l'Estat rescatar nou autopistes privades en fallida, la majoria: les radials de Madrid.

Per primer cop, un organisme oficial –el Tribunal de Comptes– ha quantificat l'impacte d'aquest rescat, que traspassarà al sector públic el deute de les empreses concessionàries.

Les autopistes que s'han de rescatar són sis de Madrid i dues més del País Valencià i Múrcia:

- R-3, R-5, que ja es trobaven en procés de liquidació, R-2, R-4 (Madrid-Ocaña), M-12 (Eix aeroport de Madrid) i AP-41 (Madrid-Toledo)
- El tram de la circumval·lació d'Alacant de l'AP-7
- El tram Cartagena-Vera de l'AP-7 i l'AP-36 (Ocaña-La Roda)

Malgrat que el govern espanyol havia afirmat que el rescat de les autopistes en fallida no tindria impacte sobre les arques públiques, finalment el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va admetre que el cost podria arribar als 5.000 milions d'euros, tot i que va mantenir que no es tracta d'un "rescat" sinó del "compliment de la llei".

El mateix ministre ha confirmat, aquesta setmana, que el govern espanyol s'haurà de fer càrrec de les autopistes en fallida i que l'Estat haurà d'abonar aquests diners en concepte de responsabilitat patrimonial de l'administració, previsiblement a principis del 2018.

Aquesta xifra, però, pot no ser definitiva. Caldrà sumar-hi els diners que l'Estat hagi de pagar fruit dels litigis per les expropiacions de terrenys. El Tribunal de Comptes critica el govern espanyol per no haver facilitat aquesta informació en la seva memòria.

El ministre de Foment ja ha anunciat que, un cop sanejades, tornarà a subhastar les autopistes per al sector privat. L'objectiu, segons ha dit, serà recuperar part dels diners perduts.

Anar al contingut