Renault suprimirà en quatre anys 7.500 llocs de treball a França amb jubilacions i prejubilacions

La intenció de l'empresa és no substituir les 5.700 persones que es jubilin entre 2013 i 2016. La resta fins a 7.500 es faria per prejubilacions a partir dels 58 anys.
Renault suprimirà en quatre anys 7.500 llocs de treball a França amb jubilacions i prejubilacions
París

Renault suprimirà en quatre anys 7.500 llocs de treball a França amb jubilacions i prejubilacions

La intenció de l'empresa és no substituir les 5.700 persones que es jubilin entre 2013 i 2016. La resta fins a 7.500 es faria per prejubilacions a partir dels 58 anys.
Renault vol reduir 7.500 llocs de treball entre ara i el 2016.

Renault vol reduir 7.500 llocs de treball entre ara i el 2016.

El grup automobilístic Renault ha anunciat que vol suprimir 7.500 llocs de treball a França d'aquí al 2016, cosa que representa al voltant del 16,8% de la seva plantilla actual en aquest país, per millorar la seva competitivitat. La intenció de l'empresa és no substituir les 5.700 persones que haurien de deixar l'empresa de manera natural entre 2013 i 2016, essencialment per jubilació. A més, es pretén ampliar a tota la plantilla el dispositiu que ja permet als obrers amb llocs catalogats com a penosos jubilar-se en arribar als 58 anys amb un 75% de la pensió, fet que hauria de permetre arribar a la xifra de 7.500.

En un comunicat, Renault afirma que si s'aconseguís un acord amb els sindicats sobre aquesta proposta, això possibilitaria procedir a l'ajust que considera necessari "sense tancar cap planta ni recórrer" a un pla de reestructuració, a més de fer "contractacions en les competències crítiques". En aquest cas, l'empresa garantiria "la formació o les accions de reconversió en coherència amb les necessitats en competències".

Segons els seus càlculs, disminuir en 7.500 persones els efectius en el període 2013-2016 permetria un estalvi de despeses fixes d'uns 396 milions d'euros i això contribuiria "de manera decisiva" a la recuperació de "marges de maniobra" per invertir i desenvolupar les seves activitats. En concret, i en la perspectiva d'un "restabliment progressiu del mercat europeu" en l'horitzó del 2016, l'acord donaria peu a "un creixement de la producció a França més sostingut" que en el conjunt d'Europa. Renault estima que, davant l'evolució dels mercats automobilístics aquests últims anys i la persistència d'incerteses a curt termini a Europa, ha de disminuir la seva estructura de costos fixos en un 12% respecte al 2011. La companyia ha reafermat la seva intenció de mantenir a França les activitats centrals d'activitat, així com les de direcció.

L'objectiu per a Renault en el procés de negociació amb els sindicats a França -que continuarà amb una nova sessió el dia 22- és reduir el diferencial de costos respecte a les seves factories en altres països europeus. Segons un document presentat als sindicats fa diverses setmanes, el cost anual d'un empleat en plantes franceses com les de Sandouville o Flins -incloent-hi les cotitzacions socials- ronda els 50.000 euros anuals, enfront d'uns 35.000 euros en les espanyoles de Palència o Valladolid, i prop dels 11.000 a la romanesa de Pitesti. A Espanya, precisament, el fabricant automobilístic francès va anunciar 1.300 noves contractacions a canvi d'ajustos en l'evolució salarial i dels contractes.

Els problemes de competitivitat del sector a França no es limiten a Renault, ja que PSA Peugeot Citroën va decidir al mes de juliol la supressió de 8.000 llocs de treball al país i el tancament de la factoria d'Aulnay-sous-Bois, a la perifèria nord de París.