Una torre del tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema aquest 29 de març del 2017 (Horitzontal)
Una torre del tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema aquest 29 de març del 2017 (Horitzontal)

Red Eléctrica respon a la Generalitat que cap de les sis alternatives al ramal de la MAT de Riudarenes és viable

ACN Madrid.-Red Eléctrica ja ha donat resposta a l'estudi del ramal de la MAT a Riudarenes (Selva) encarregat per la Generalitat. A l'escrit que ha tramès al Govern, la companyia no veu viable cap de les sis alternatives que es proposaven, i es manté ferma en què el projecte que ha de tirar endavant és el que hi havia fins ara sobre la taula. És a dir, fer passar la línia aèria pel mig de les Guilleries. En total, el ramal dels 400 kV projectat per la companyia s'estén al llarg de 17 quilòmetres i té 41 torres. El delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, diu que a l'hora de tombar les sis alternatives "s'han tingut en compte tots els condicionants" i assegura que la pilota, a hores d'ara, es troba damunt el teulat de la Generalitat. D'altra banda, a les comarques gironines, la companyia ja ha començat a aixecar la subestació dels 400 kV a Sant Julià de Ramis (Gironès), batejada com 'La Farga', i ha començat els treballs previs per desmantellar les línies que passaran compactades per les torres de la MAT.

Nou capítol per al serial en què ja s'ha convertit el polèmic ramal de la MAT a Riudarenes. La companyia Red Eléctrica ha analitzat l'estudi sobre les alternatives al projecte, que la Generalitat va encarregar al Col·legi d'Enginyers, i li ha donat resposta. I la conclusió de la companyia és categòrica: cap de les sis propostes que recull el document és viable.D'entrada, l'estudi ja deixava clares dues coses: que a Riudarenes hi havia d'anar una subestació per alimentar el TAV, i que soterrar el ramal projectat enmig de les Guilleries era pràcticament una quimera. A partir d'aquí, l'informe recollia fins a sis alternatives. Entre aquestes, hi havia des d'estendre noves línies de 400 ó 220 kV que sortissin de la subestació de la MAT a Bescanó (Gironès), aprofitant el corredor d'infraestructures, o reforçar la tensió de línies ja existents de 132 kV.La Generalitat, quan va presentar l'estudi al juliol passat, ja es va posicionar obertament per una de les opcions. En concret, va escollir com a prioritària la que passava per apujar fins als 220 kV la tensió de la línia existent de 132 que discorre per Juià, Salt i La Roca.En paral·lel, el Govern també va anunciar que paralitzava la tramitació del ramal de la MAT a Riudarenes, i va passar la pilota al teulat de Red Eléctrica, instant-la a analitzar l'estudi i asseure's a negociar. Ara, la companyia ja ha fet arribar la seva resposta a l'informe.Aèria, de 400 kV i per les GuilleriesEl delegat de Red Eléctrica a Catalunya explica que, després d'analitzar cada alternativa "atenent al funcionament de la xarxa i a la implantació al territori", les han descartades totes i cadascuna d'elles. "Des del nostre punt de vista, la solució que compleix amb tots els requisits és la línia aèria de 400 kV per les Guilleries", ha dit Pinós.Descartades ja totes les opcions que no tinguin 400.000 volts, Red Eléctrica també rebutja estendre aquesta línia des de la subestació de Bescanó i fer-la passar pel corredor d'infraestructures perquè "seria molt complicat". Sobretot, atenent a la població que viu a la zona i als equipaments -allà hi ha l'aeroport- cosa que en alguns punts faria gairebé impossible respectar les distàncies amb els habitatges. Ara, després de respondre l'estudi, la companyia insta la Generalitat a moure fitxa. "Ara allò que toca és que siguem nosaltres, els qui rebem resposta", ha dit.Moviments de terres a 'La Farga'D'altra banda, Red Eléctrica ja ha començat a aixecar una altra de les peces que completen el trencaclosques de la MAT a la demarcació. Es tracta de la futura subestació de 'La Farga', situada a Sant Julià de Ramis (Gironès), que suposa una inversió de 15,5 MEUR. De fet, la directora general de Transports de Red Eléctrica, Eva Pagán, que avui ha presentat els projectes de la companyia arreu de l'Estat, ha situat la subestació com un "dels principals projectes per al 2017 que permetran reforçar l'alimentació a la zona nord de Girona". Fa dues setmanes que, sobre terreny, els operaris ja estan fent moviments de terres. Red Eléctrica calcula que caldran entre 15 i 18 mesos d'obres i que, per tant, la subestació podrà entrar en servei al segon o tercer trimestre de l'any vinent.En paral·lel, la companyia ja ha començat els treballs previs per desmantellar les línies que s'han compactat amb les torres de la MAT. Les feines han començat ja a la banda d'Osona, a l'estesa de 220 kV situada al tram Vic-Bescanó. "S'estan fent feines de trasllat de serveis, com ara els de fibra òptica", ha concretat Lluís Pinós. La previsió és, però, que encara passin alguns mesos fins que no en comencin a caure les primeres torres; aproximadament, serà a la tardor. Estalvi de 80 MEURTot i que la interconnexió elèctrica amb França ja fa temps que és un fet, la companyia també ha aprofitat avui per donar a conèixer les primeres xifres oficials de l'estalvi que aporta al sistema elèctric. La interconnexió dels 400 kV a través dels Pirineus va entrar en fase comercial l'octubre del 2015. Com que a França l'electricitat és més barata, i l'estat espanyol és històricament importador, l'augment dels intercanvis d'energia ha permès reduir el preu del megawatt\/hora.En concret, segons ha concretat el director general d'Operació de Red Eléctrica, Miguel Duvison, l'estalvi anual que la interconnexió ha aportat al sistema elèctric s'ha situat en els 80 MEUR (amb dades d'octubre a octubre).

Anar al contingut