Rajoy promet 500 milions més en AVE i anuncia la connexió Màlaga-Sevilla

L'Estat es gastarà 500 milions per comprar 15 trens d'alta velocitat en el 25è aniversari de l'AVE
Rajoy promet 500 milions més en AVE i anuncia la connexió Màlaga-Sevilla

Rajoy promet 500 milions més en AVE i anuncia la connexió Màlaga-Sevilla

L'Estat es gastarà 500 milions per comprar 15 trens d'alta velocitat en el 25è aniversari de l'AVE
Redacció

L'AVE està d'aniversari i demostra que continua sent una inversió prioritària a Espanya. En la celebració dels 25 anys del primer trajecte d'alta velocitat, el govern espanyol ha anunciat una nova inversió de 500 milions d'euros en nous tres, que sumat al que ja estava pressupostat puja a 1.300 milions. A més, es farà la connexió Màlaga-Sevilla.

Mariano Rajoy ha volgut celebrar l'efemèride viatjant a Sevilla en el primer comboi que va fer el trajecte des de Madrid. Des de la capital andalusa ha anunciat que el govern espanyol licitarà l'any vinent un tram d'AVE molt demanat al sud d'Espanya: el Sevilla-Màlaga. 

 

Rajoy també ha anunciat una nova inversió de 500 milions d'euros per comprar 15 trens d'alta velocitat.  

Per celebrar l'aniversari, Renfe posarà a la venda 250.000 bitllets d'AVE a un preu de 25 euros cadascun.

357 milions d'usuaris 

En aquest quart de segle, 260 milions de passatgers han viatjat en els trens d'alta velocitat espanyola i gairebé 100 milions més en els Alvia, que combinen trams d'alta velocitat i trams de vies convencionals.

La comoditat i la puntualitat ha fet que passi al davant de l'avió en nombre de desplaçaments dins de la Península. I també en la ruta més concorreguda, el Madrid-Barcelona, el tren és més utilitzat que l'avió.

51.000 milions d'euros

Així com l'èxit d'usuaris és indubtable, la gestió de les inversions, al contrari, s'ha qüestionat molt. I més quan es compara amb els dèficits que té Rodalies. 

51.000 milions és el cost de la xarxa. A banda hi ha els trens i el manteniment del servei. I com ha passat massa sovint en grans inversions, hi ha investigacions judicials en marxa per sobrecostos no justificats i suborns.

Però la xarxa no només s'ha criticat pel seu alt cost, sinó també per la seva estructura clarament radial. Tot passa per Madrid, fins al punt que algunes inversions del corredor mediterrani han anat a parar a la capital espanyola.

3.100 quilòmetres de vies 

La de l'AVE és la segona xarxa més extensa del món i la primera d'Europa i, segons Renfe, té la velocitat comercial més alta del món, al davant del Japó i França. La pregunta és si cal, i encara més, si ens ho podem permetre.
    
Els més de 3.000 quilòmetres de rails comuniquen 47 ciutats. Una xarxa tan extensa ha comportat una rendibilitat molt baixa d'usuaris per estació. El cas més flagrant és Tardienta, una petita població d'Osca amb un usuari al dia. I mentrestant, als territoris on encara no ha arribat l'AVE, com al País Basc, des de molts àmbits això es veu com un greuge.

A Catalunya hi ha quatre estacions i la prevista a la Sagrera, però tant la Generalitat i els ajuntaments com les cambres de comerç en demanen dues més, als aeroports del Prat i de Girona.

2.800 quilòmetres en projecte 

La xarxa segueix creixent i les inauguracions se succeeixen. La pròxima: de València a Castelló, on els AVE ja circulen en proves. Aquí, però, ho fan amb tercer fil, cosa que vol dir que comparteixen via amb rodalies i mercaderies. Una prova difícil per l'equilibri entre reduir inversions i el risc de saturar la xarxa ferroviària.

VÍDEOS RELACIONATS