Rajoy a València abans de sortir cap a Castelló (Efe)
Castelló

Rajoy, aturat mitja hora per una avaria en l'estrena de l'AVE València-Castelló

En el nou tram d'AVE els trens d'alta velocitat trigaran més que els actuals Euromed

RedaccióActualitzat

Una avaria ha estat la protagonista de la inauguració de l'AVE entre València i Castelló, un tram que inaugurava el president espanyol Mariano Rajoy, i que permetrà connectar la capital de la Plana Alta amb Madrid.

Durant el trajecte, el tren ha patit una avaria tècnica en el canvi d'agulles i ha quedat aturat a prop de Sagunt durant mitja hora. Això ha obligat el comboi a deixar passar un tren de rodalies, un fet comentat a les xarxes.

De fet, aquest tram està ple de polèmica i ja hi ha qui l'ha anomenat el NO AVE, perquè s'hi ha construït un tercer fil, una via mixta, en què els trens no hi poden circular a alta velocitat. Sobretot per un tema de senyalització.

 

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha qualificat el nou tram com "una nova fita de l'alta velocitat a Espanya". El govern espanyol també ha assegurat que és un pas més en el desenvolupament del Corredor Mediterrani.

De la Serna ha viatjat amb Rajoy des de Madrid i han fet una parada a València, on han pujat el president valencià, Ximo Puig, i el delegat del govern espanyol a la comunitat, Juan Carlos Moragues.

 

El servei arriba 11 anys després de la primera data que va donar el Ministeri de Foment.

 

 

 

Trigaran més que els Euromeds

Segons els horaris de Renfe, per recórrer els 70 quilòmetres que s'inauguren, els AVE trigaran més que els actuals Euromed.

Fins ara la línia Madrid-València permetia fer aquest recorregut en 90 minuts. I els passatgers que necessitaven arribar fins a Castelló, agafaven un Euromed que trigava 38 minuts més. A partir de demà, quan entrarà en vigor el servei, aquest segon trajecte es podrà fer amb el mateix AVE, però serà una mica més llarg: 42 minuts.

L'únic avantatge el tindran els passatgers procedents de Madrid, que no hauran de baixar del tren per arribar a Castelló, i suposarà retallar una mitja hora de viatge.

 

Podria perjudicar el corredor mediterrani

La connexió entre les dues ciutats valencianes a alta velocitat no està prevista fins d'aquí dos anys. Aquesta nova línia serà d'ample internacional i permetrà als trens, llavors sí, arribar a la velocitat de 350 quilòmetres per hora. Suposarà una inversió de 1.170 milions d'euros.

Els experts, doncs, parlen d'una obra provisional, que, paradoxalment, podria ser perjudicial per al Corredor Mediterrani, perquè pot ajornar una solució definitiva. Ho explica Sergi Saurí, director del Centre d'Innovació del Transport:

"Sens dubte es tracta d'una solució provisional. Que com totes les solucions provisionals, tenen el perill que arribin per quedar-se definitivament".

La solució definitiva segons Saurí passa per una via única d'ample internacional exclusiva per a mercaderies.

Des de l'associació FERRMED, el "lobby" empresarial impulsat des de Catalunya pel Corredor Mediterrani, han negat que l'AVE a Castelló es pugui considerar part del Corredor, com assegura el govern espanyol. Ho ha dit el seu president, Joan Amorós, a "El suplement" de Catalunya Ràdio.

"Les prioritats diguéssim com sempre són de caire radial en detriment de l'economia productiva. Aquest és el problema de sempre, perquè això d'un AVE, entre cometes, entre Castelló i Madrid i dir que això és corredor mediterrani, doncs per anar a Madrid no és corredor mediterrani".

 

Inauguració amb missatge polític

Durant el discurs d'inauguració el president espanyol ha aprofitat per fer un símil amb la situació política i ha fet un al·legat de la unitat d'Espanya. Rajoy ha assegurat que als espanyols "els va millor" quan viatgen junts "en un mateix tren":

"Als espanyols ens va millor quan viatgem junts en el mateix tren. I ens va millor perquè arribem més lluny i a més, amb aquest nou AVE, reduïm distàncies".

Ximo Puig li ha criticat la concepció radial de la xarxa ferroviària a Espanya i li ha exigit una reforma de finançament immediata:

"Li plantejo que superem la concepció radial de les infraestructures però també de la política, passar de les paraules als fets (...). És urgent que es compleixi en les infraestructures i en el finançament".

Durant les seves paraules, Rajoy ha tingut un lapsus quan s'ha referit als tiquets de tren venuts per aquesta línia:

"En només cinc dies ja s'han venut 4.700 tiquets d'avió".

Sis trams pendents d'inaugurar

Aquest és el primer traçat d'alta velocitat dels sis que l'executiu de Rajoy espera acabar i inaugurar aquest exercici. Quan estiguin en marxa, la xarxa, que actualment suma uns 3.100 quilòmetres de longitud, es consolidarà com la segona més gran del món només per darrere la Xina, i la primera d'Europa.

També ha d'entrar en funcionament la connexió de Granada amb Madrid, els enllaços amb Burgos i Múrcia, i l'AVE gallec des de Zamora fins a Pedralba, a més de la connexió soterrània entre les estacions madrilenyes d'Atocha-Chamartín.

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut