Rètol de carretera que indica presència de radar i velocitat màxima
Els radars haurien d'estar ben senyalitzats i indicar la velocitat màxima

Radars a Catalunya: el 40% estan mal senyalitzats i no indiquen la velocitat màxima

Les vies amb un risc d'accidentalitat molt alt tenen un percentatge de radars més petit

RedaccióActualitzat

Un informe del RACC alerta que prop de la meitat dels radars de trànsit que hi ha a Catalunya no estan ben senyalitzats. El club de conductors ha fet una auditoria i ha descobert que, a més, només un de cada tres senyals d'avís de radar informen de la velocitat màxima permesa.

El RACC ha analitzat 228 radars fixos i 21 de tram, que són els que calculen la velocitat mitjana entre dos punts. No només n'han constatat la mala senyalització, sinó també que no estan ben distribuïts per servir al propòsit que se'ls suposa: lluitar contra la sinistralitat.

El 45% de les carreteres catalanes tenen un índex de risc d'accident baix o molt baix, però concentren el 58% dels radars. En canvi, les vies amb un risc d'accidentalitat molt alt representen el 18% de la xarxa i només tenen el 3% dels radars.

Tot i això, l'auditoria reconeix que les vies convencionals tenen el doble de radars que les de gran capacitat (autopistes, autovies i rondes de Barcelona) i que això està en consonància amb la distribució dels ferits greus i mortals.

Per tot això, Josep Mateu, president del RACC, ha fet aquesta triple petició:

"Demanem que tots els radars estiguin senyalitzats amb la velocitat a què es pot anar, que es revisin les distàncies entre el senyal de radar i el radar i també demanem que es faci una redistribució."

Pel que fa a la informació sobre la velocitat màxima permesa, el 38% dels senyals d'avís estan massa allunyats o massa a prop del radar, fora de la distància òptima, que està entre els 500 i els 1.250 metres. Per això, Lluís Puerto, director tècnic de la Fundació RACC, ha demanat homogeneïtzació:

"Necessitem una distància d'anticipació més homogènia i que tot això estigui recollit en un manual que ara mateix no hi és."

Catalunya és la cinquena comunitat en nombre de radars per milió d'habitants. I entre tots els radars el RACC ha detectat que n'hi ha 14 que, tot i estar ben senyalitzats, multen molt més que la resta. Per això proposen que en aquests casos s'apliquin altres mesures per evitar l'excés de velocitat dels vehicles.


VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut