Quins drets tinc si hi ha "overbooking"?

Dan Miró, advocat especialista en dret aeronàutic: "Si el comandant t'ho demana, has d'abandonar l'avió"
Quins drets tinc si hi ha "overbooking"?

Quins drets tinc si hi ha "overbooking"?

Dan Miró, advocat especialista en dret aeronàutic: "Si el comandant t'ho demana, has d'abandonar l'avió"
Redacció Actualitzat
Desallotjament forçós d'un viatger de United Airlines

Desallotjament forçós d'un viatger de United Airlines

El desallotjament forçós d'un viatger en un avió de United Airlines a causa de l'"overbooking" ha posat de relleu les conseqüències de la sobreocupació. Els fets han passat factura a la companyia, que ahir va arribar a caure un 6% a la borsa.

La companyia necessitava seients lliures per traslladar quatre dels seus treballadors i, com que ningú va acceptar quedar-se voluntàriament a terra, els agents de seguretat van triar per atzar els quatre passatgers. Un d'ells, un metge que deia que tenia pacients esperant, no va acceptar la compensació que li donaven i va ser arrossegat fins a fer-lo fora de l'avió. La companyia s'ha disculpat, però l'incident, que va ser registrat, està tenint un ampli ressò a les xarxes socials.

Drets dels passatgers en cas de sobreocupació

Com d'altres aerolínies, United no precisa com resolen els conflictes per overbooking perquè els tracten cas per cas. Només expliquen que la prioritat del seient es determina sobre la base de la classe del bitllet que paga cada passatger, l'itinerari o l'estat que té en el programa de fidelitat de la companyia. Si el pla alternatiu que s'ofereix al passatger supera les quatre hores d'espera, el client pot rebre un reemborsament que pot arribar al 400% del preu pagat.

La tripulació ha de demanar abans si hi ha voluntaris a canvi d'una compensació en efectiu o en milles. Però l'incentiu no és suficient en la majoria dels casos per a cobrir els costos del canvi de vol. Si ningú accepta la proposta, la companyia pot llavors fer la selecció sense donar més explicacions.

El programa els Matins ha parlat amb Dan Miró, advocat especialista en dret aeronàutic, que ha explicat que "l'overbooking no és només una sobrevenda de bitllets, pot venir per moltes vies, per exemple la mateixa necessitat de la companyia d'enviar una tripulació a un altre lloc perquè sinó hi ha 300 passatgers que es queden sense volar" i en cas d'overbooking l'última autoritat és el comandant:

"Demanar voluntaris és obligatori, amb la seva compensació corresponent i amb una alternativa de transport.  La companyia regula com fer la tria de qui ha d'abandonar l'avió. Qui ho fa? el comandant és l'última autoritat. Si el comandant t'ho demana has d'abandonar l'avió"

Miró ha afegit que "estadísticament està provat que un 10-15% de passatger no es presenta a l'embarcament, per tant, les aerolínies que van al cèntim poden rebaixar costos perquè se'ls hi permet vendre més bitllets. A Europa tenim 2.000 milions de passatgers aquest 2016, el sector aeronàutic està evolucionant moltíssim. I l'overbooking és un problema menor per les companyies."

Quan et deneguen l'embarcament la compensació va en funció de les distàncies que has de rebre durant els següents 7 dies hàbils a partir del vol i la companyia t'ha d'oferir un altre vol:

    ·     250 euros per a vols inferiors a 1.500 quilòmetres

    ·     400 euros per a vols entre 500 i 3.500 quilòmetres

    ·     600 euros per a vols superior a 3.500 quilòmetres

També ha desmentit que si portes la targeta d'embarcament des de casa no pots patir overbooking. Miró ha explicat que és fals, i aquí ve la discussió entre Estats Units i Europa. Europa normalment denega l'embarcament a l'últim que arriba però Estats Unit les companyies tenen l'obligació de dir com ho resoldran.

 

 

 

 

NOTÍCIES RELACIONADES