Queixes de segregació escolar a Igualada

Les AMPAs de les escoles públiques denuncien que assumeixen la immensa majoria d'alumnes de famílies acabades d'arribar

Actualitzat

Igualada té una situació molt peculiar: hi ha 9 escoles concertades, gairebé el doble que escoles públiques, que en són 5. La FAPAC denuncia que els centres públics són els que assumeixen la majoria de la matrícula viva, els alumnes nous que s'hi incorporen amb el curs començat, gairebé el 60%.

David Rodríguez, president FAPAC regió central:

"No tenim prou oferta d'escola pública. Estem reclamant que partim del 50-50, meitat i meitat. I també reclamem que es posi en funcionament una escola al centre de la ciutat."

El seu malestar ha augmentat davant del fet que, amb la baixada de la natalitat, als centres concertats els han quedat a P3 83 places lliures. A les públiques,16. I una ha hagut d'ampliar ràtio.

Notícia relacionada: Comença el curs amb menys alumnes de P3 i més d'ESO

Bernat Ferrer, president de l'AMPA de Gabriel Castellà, creu que la falta d'un repartiment igualitari és volgut.

"Possiblement hi hagi una voluntat manifesta, pública, que hi hagi unes escoles elitistes a les quals paguem uns concerts educatius per a 50 nanos però on només n'hi van 30. I, a la resta, que hi vagi el que sigui."

L'escola Gabriel Castellà és un centre d'alta complexitat, amb un alt índex d'alumnes de famílies nouvingudes que en el cas d'infantil arriba a un 85%. L'escola assumeix cada any matrícula viva.

Núria Ramon és la directora del centre:

"Hem rebut quatre alumnes que han vingut tots al curs de P4. Hem passat d'un curs que no teníem ple a tenir-lo completament ple, quan a nivell de ciutat encara hi ha plaça que no s'ha cobert."

"No és el mateix fer l'adaptació d'un nen que t'arriba nou, que li fas l'acollida, a que te n'arribin 4."

Dolors Collell, directora dels Serveis Territorials d'Ensenyament de la Catalunya Central, explica que el repartiment no es fa amb un sol criteri:

"Si nosaltres només atenguéssim criteris matemàtics o numèrics, tampoc actuaríem amb justícia. Hi ha un criteri de proximitat o de la tria que fa la família que també es té en compte. Hi ha un criteri de germans... Perquè justament a Igualada ens hem trobat amb retrobaments."

Jaume Ars, director de l'escola Pia concertada d'Igualada, defensa que el centre que ell dirigeix escolaritza els alumnes que se'ls assignen:

"A l'última comissió d'escolarització, que va ser l'11 d'octubre, dels 8 alumnes que es van assignar als diferents centres, 4 van anar a l'escola concertada i els altres 4, a l'escola pública. Per tant, entenem que la nostra voluntat és acollir l'alumne que vulgui anar al nostre centre."

De cara al curs que ve, el Departament d'Ensenyament preveu aplicar un nou decret d'admissió de l'alumnat per lluitar contra la segregació escolar.

ARXIVAT A:
Educació Migracions
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut