Putin compleix el primer any com a president amb el nivell de popularitat més alt

Vladímir Putin compleix el primer any com a president de Rússia amb el nivell de popularitat més alt que mai ha tingut cap dirigent del Kremlin. Les últimes enquestes li donen un 70% de popularitat entre els ciutadans. Això ha fet que a Rússia ja es parli d'un culte a Putin, un culte que en opinió dels analistes respon a la necessitat que té gran part de la població de veure's regits per un líder sòlid.
Putin compleix el primer any com a president amb el nivell de popularitat més alt
Rússia

Putin compleix el primer any com a president amb el nivell de popularitat més alt

Vladímir Putin compleix el primer any com a president de Rússia amb el nivell de popularitat més alt que mai ha tingut cap dirigent del Kremlin. Les últimes enquestes li donen un 70% de popularitat entre els ciutadans. Això ha fet que a Rússia ja es parli d'un culte a Putin, un culte que en opinió dels analistes respon a la necessitat que té gran part de la població de veure's regits per un líder sòlid.
Actualitzat
LLIBERT FERRI A la Rússia de Putin, la premsa, la ràdio i la televisió s'han convertit en els principals camps de batalla polítics i econòmics. El Kremlin se l'acusa de voler controlar els principals mitjans, especialment les televisions. Aquesta acusació la comparteixen tant comunistes i liberals com antics dissidents represaliats de l'estalinisme. "La llibertat de premsa a Rússia no tan sols està amenaçada, sinó que ho està d'una manera molt ben organitzada. I això és el més perillós. Perquè una amenaça molt ben organitzada no és una amenaça: és tot un sistema." La torre d'Ostankino, símbol del poder mediàtic soviètic, ja no és propietat d'una televisió estatal única, sinó que és un instrument tècnic que han de compartir una gran varietat de cadenes enfrontades i sacsejades per les lluites de poder. TV6, una televisió de programació juvenil propietat de l'oligarca Berezovski, s'ha convertit inesperadament en refugi de tres-cents periodistes i tècnics expulsats de l'NTV, la principal cadena privada, que ha anat a parar a l'òrbita del Kremlin després d'un complicat litigi econòmic. No hi ha gaire espai, i els professionals, que ara elaboren els informatius de vespre i de nit, sovint han de treballar pels passadissos. Durant més d'un any, directius i treballadors de l'NTV van haver de suportar la pressió del Kremlin, materialitzatda en 138 escorcolls policials. Lisa Listova, cap de la secció de cultura i societat, és un dels periodistes refugiats de l'NTV a TV6 que enyoren els temps de glòria i de comoditat: ara, 35 periodistes han de compatir 6 ordinadors. Amb això s'ha aconseguit recuperar una bona part de l'audiència dels informatius. Un consol que no compensa la frustració de l'equip que va fer la primera televisió independent de Rússia. "A nosaltres, els periodistes, ens semblava que estàvem construint una televisió capitalista moderna i poc ens imaginàvem que ens convertiríem en serfs de la gleva. És com aquella història dels rus que faci el que faci ho converteix tot en un tanc T-34 soviètic." Tot i que no en volen parlar, els treballadors de l'NTV refugiats a TV6 tenen por que aquesta cadena -com passa aquests dies amb diaris, setmanaris i ràdios- acabi en mans d'empreses públiques petroleres controlades pel Kremlin. El conflicte dels mitjans de comunicació a Rússia és una de les conseqüències de l'amenada "doctrina Putin sobre la seguretat en la informació", que posa la premsa, la ràdio i la televisió al servei del renaixement espiritual de Rússia; alerta contra la intromissió econòmica de grups mediàtics estrangers, i encomana al KGB la vigilància tècnica fins i tots dels servidors d'Internet.