Pugen un 42% els morts a la carretera i Trànsit ho qualifica d'"emergència viària"

L'informe de sinistralitat a les carreteres catalanes el primer semestre de l'any també recull un important augment, d'un 30%, dels accidents mortals

RedaccióActualitzat

Els morts a la carretera a Catalunya els primers sis mesos d'aquest 2018 han augmentat més d'un 40% respecte al mateix període de l'any passat.

En concret, hi ha hagut un 42% més de morts que entre el gener i el juny de 2017. En xifres absolutes, són 92 persones mortes.  

L'informe de sinistralitat a les carreteres catalanes en el primer semestre de l'any també recull un important augment, d'un 30%, dels accidents mortals.

L'informe també recull una altra dada alarmant: l'augment d'accidents amb més d'una víctima mortal, que han passat del 10% al 20%. 

 

Aquestes xifres fan afirmar al Servei Català de Trànsit (SCT) que ens trobem en una situació "d'emergència viària".

Per mirar de posar-hi fre, el Departament d'Interior ha anunciat que centrarà molt especialment els seus esforços a continuar aplicant el pla de contenció dissenyat per l'SCT i la Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra, que es va posar en marxa a partir de l'abril.

Segons Interior, l'efecte d'aquestes mesures ja s'ha notat en el segon trimestre de l'any, amb una baixada dels accidents entre l'abril i el juny.

Alhora, però, Interior demana a la ciutadania que no abaixi la guàrdia, apel·la a la responsabilitat dels conductors i conductores en la mobilitat estiuenca i recorda que el comportament dels usuaris és determinant per aconseguir reduir la sinistralitat viària.

 

L'informe apunta que l'augment es deu al "creixement econòmic moderat" d'aquests últims any, que ha fet que hi hagi més cotxes en circulació. Xifra en un 3% l'augment de la mobilitat obligada, i en un 4% el de la mobilitat obligada.

D'altra banda, s'assenyala que els accidents es concentren en els dies festius, en què hi ha hagut 40 morts, gairebé la meitat del total, i el doble que l'any passat.

 

Més velocitat, més alcohol i més drogues

Entre les causes dels accidents, ha augmentat un 11% la velocitat excessiva o inadequada, sobretot en els dies d'operacions especials de trànsit. També ha augmentat la presència de l'alcohol i d'altres drogues, un 12%.

Les distraccions, més decisives 

L'informe del Servei Català de Trànsit, d'altra banda, constata que les distraccions es mantenen, però són el factor més destacat en tots els accidents. 

 

Més de 2.000 quilòmetres prioritaris

La lluita contra l'excés de velocitat i l'alcohol i les drogues, precisament, està en el centre de l'actuació dels Mossos per combatre la sinistralitat, centralitzada en un centenar de trams de carretera que sumen més de 2.000 quilòmetres i suporten el 42% de la mobilitat de Catalunya. 

En concret, en aquests trams, la presència policial ha augmentat un 37%.

Allà on s'ha aplicat, el pla de concenció dels Mossos hauria funcionat, perquè entre abril i juny la sinistralitat hi ha baixat un 16%. A la resta de carreteres, en canvi, segons l'informe, els accidents s'han multiplicat per tres.

Mantenir el pla de contenció

El Departament d'Interior ha informat que té previst mantenir el pla de contenció fins al mes d'octubre, moment que farà una nova anàlisi dels resultats obtinguts.

 

També s'instal·laran tres nous radars de tram, i ja n'hi haurà 30 d'aquest tipus a la xarxa viària catalana.

Es donarà continuïtat a la campanya de conscienciació "Tots tenim família", iniciada l'any passat. 

A partir de la tardor, a més, es faran dues noves campanyes publicitàries, centrades, respectivament, en els motoristes i en la velocitat.

També s'utilitzaran les xarxes socials, per difondre vídeos adreçats a col·lectius vulnerables, com els ciclistes i els vianants

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut