Barcelona

Puigdemont i Colau pacten la posada en marxa de la línia 9 del metro i firmen un protocol per unir el tramvia al més aviat possible

Reactiven la comissió mixta entre totes dues institucions en què es parlarà de qüestions com el deute o la presó Model

RedaccióActualitzat

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s'han reunit per primera vegada després del nomenament de Puigdemont. Una reunió que ha estat "de treball" i "molt útil i fructífera", segons ha definit la mateixa alcaldessa en la roda de premsa posterior a la trobada i ha ratificat la portaveu del govern, Neus Munté. Colau també ha explicat que la reunió ha servit per "impulsar objectius concrets" i s'ha fet amb "voluntat de col·laboració i treballar conjuntament, més enllà de sigles".

Colau ha destacat que "hem aconseguit un acord importantíssim per la mobilitat metropolitana per desencallar i impulsar dues infraestructures bàsiques": la línia 10 del metro a la Zona Franca i el tramvia.

Sobre el metro, l'alcaldessa ha manifestat que l'ajuntament s'ha compromès a participar en el finançament; és més, estan disposats a finançar el projecte a parts iguals. En qualsevol cas, ha reivindicat que això s'ha de fer per part de les dues bandes.

"Farem tot el possible a banda i banda de plaça Sant Jaume per fer-ho possible."

Colau ha dit també que s'ha de solucionar aquesta qüestió el més aviat possible perquè els veïns de la Marina de la Zona Franca tinguin metro; "és un deute històric", ha dit. A més, ha avançat que serà el vicepresident econòmic Oriol Junqueras qui s'encarregarà de portar a terme les converses específiques per arribar acord. Amb tot, ha admès que encara no hi ha una partida de diners prevista, sinó que es concretarà en el marc de les reunions que mantindran els equips del govern i de l'ajuntament.

Pel que fa al tramvia, Colau ha avançat que signaran un acord en el marc de l'ATM per unir els tranvies de Barcelona. En aquest sentit, ha dit que estan d'acord en la connexió del Trambaix i del Trambesós i que el traçat, que ha de decidir l'ajuntament, es farà a partir dels estudis tècnics encarregats que "estan a punt de culminar". L'alcaldessa ha confirmat que el finançament anirà a càrrec de l'ajuntament de Barcelona.

Per a Munté, aquestes dues infraestructures afectaran en positiu a moltes persones i per a Colau, permetran lluitar contra la contaminació, que provoca "3.000 morts l'any" a l'àrea metropolitana.

A més, Puigdemont i Colau han acordat crear el comissionat de la T-Mobilitat que ha de garantir la participació dels operadors públics de les tres administracions.

Front comú davant l'Estat

Munté ha destacat que tant Puigdemont com Colau han decidit mantenir la unitat d'acció davant del govern de l'Estat en referència traspàs de rodalies, en matèria de finançament en transport públic, al desenvolupament de les noves estacions de la Sagrera o el traspàs de la B-23, seva conservació i el nou carril bus. Pel que fa a altres infraestructures pendents, com la Sagrera o millorar B-23, l'alcaldessa ha afegit:

"Hi ha plena convicció fer un front comú per anar a demanar l'estat que es reactivin aquestes infraestructures ja sigui quin sigui el color del nou executiu".

Es reactiva la comissió mixta

El govern i l'ajuntament han decidit activar altre cop la comissió mixta, que es reuniran com a mínim dos cops d'any, la primera durant el segon trimestre, i en la que es debatran temes importants per la ciutat, com el trasllat de la Model, l'accés a l'habitatge, l'impacte de les desigualtats o com el deute. Segons Colau, la Generalitat també ha reconegut el seu deute amb l'ajuntament, que ha dit que és de 109 milions d'euros. Uns diners, ha afirmat Colau que "són necessaris per les qüestions bàsiques pel dia a dia dels ciutadans". El calendari de pagament es concretarà en la comissió mixta.

L'alcaldessa, finalment, ha deixat clar que el conveni que van firmar Trias i Mas per fer les dues noves presons que la ciutat necessita s'ha de refer perquè el solar de la Zona Franca on s'havien de construir és petit.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut