Pizarro, Atienza, Nadal, Castells i Rangel compareixeran al Parlament pel col·lapse d'infraestructures

Paquet de compareixences parlamentàries amb urgència aquest agost al Parlament per l'apagada, Renfe, peatges i aeroport. Hi passaran Manuel Pizarro i Luis Atienza de les elèctriques i els consellers Castells i Nadal a més del delegat del govern, Joan Rangel, pel col·lapse d'infraestructures, més enllà de la crisi elèctrica. Els socis de govern han acceptat el caràcter immediat d'aquestes intervencions parlamentàries, i que no es limitessin als representants de les dues empreses privades.
Pizarro, Atienza, Nadal, Castells i Rangel compareixeran al Parlament pel col·lapse d'infraestructures
Barcelona

Pizarro, Atienza, Nadal, Castells i Rangel compareixeran al Parlament pel col·lapse d'infraestructures

Paquet de compareixences parlamentàries amb urgència aquest agost al Parlament per l'apagada, Renfe, peatges i aeroport. Hi passaran Manuel Pizarro i Luis Atienza de les elèctriques i els consellers Castells i Nadal a més del delegat del govern, Joan Rangel, pel col·lapse d'infraestructures, més enllà de la crisi elèctrica. Els socis de govern han acceptat el caràcter immediat d'aquestes intervencions parlamentàries, i que no es limitessin als representants de les dues empreses privades.
Actualitzat

Les formacions que donen suport al govern tripartit de la Generalitat estan d'acord que cal un debat en profunditat sobre les infraestructures. Per això han acceptat que compareguin a la cambra catalana no només els responsables de les elèctriques, sinó també els de les àrees d'infraestructures, i que ho facin amb caràcter immediat, com demanaven els grups de l'oposició.

A falta de saber la data concreta en què tindrà lloc cadascuna de les intervencions, passaran pel Parlament el president de Fecsa-Endesa, Manuel Pizarro, i el president de Red Eléctrica Española, Luis Atienza, per part de les elèctriques. Per part del govern català, compareixeran els consellers de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal i d'Economia i Finances, Antoni Castells. Aquest últim ja va comparèixer per explicar els fets relacionats amb la gran apagada del 23 de juliol a Barcelona a la Comissió d'Economia del Parlament. Finalment, també passarà per la cambra el delegat del govern espanyol a Catalunya, Joan Rangel. Una compareixença que s'ha volgut destacar molt des d'ERC perquè "tant Renfe, com l'aeroport de Barcelona, com l'autopista AP-7 són competències de l'Estat".

El PSC, ERC i ICV-EUiA votaran, però, en contra d'altres peticions de compareixences de l'oposició, com és el cas del president d'Acesa, per part del PP, o dels ministres d'Indústria i Foment, de CiU. En aquest sentit, els membres del govern asseguren que les explicacions dels ministres competents les han de donar al Congrés dels Diputats. I això és el què passarà el 14 d'agost. Aquell dia la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, compareixerà a Madrid per explicar què passa amb les infraestructures a Catalunya. Amb aquest objectiu, la ministra visitarà aquest mateix dimecres les obres de l'AVE a Barcelona.

Com estan les coses

Totes aquestes compareixences han de servir per embastar les solucions d'urgència que reclamen les infraestructures del país. Els últims mesos hi ha hagut incidències en el transport i també en el subministrament elèctric que encara cuegen.

Renfe ha esdevingut un mal endèmic que va tenir el seu punt àlgid divendres passat quan un comboi amb 400 persones es va avariar entre Sants i Bellvitge. Aquest dimarts han donat explicacions els responsables de la companyia i també d'Adif, que han atribuït tots els mals a les obres de l'AVE. Diuen que aquests treballs dificulten la resolució dels contratemps, però asseguren que a partir del dia 16 de setembre es produirà un punt d'inflexió i el servei millorarà substancialment. La normalitat definitiva no es notarà però fins al 21 de desembre quan arribi el primer AVE a Barcelona. Mentrestant, Renfe i l'Adif demanen comprensió.

Per aire, la situació tampoc passa pels millors moments. Després de dues jornades caòtiques a l'aeroport del Prat, amb un volum d'operacions que ha superat el miler tant diumenge com dilluns, ara sembla que la situació es va estabilitzant, malgrat que els retards en enlairaments i aterratge d'avions han estat de més d'una hora. La feina de recollir maletes també continua enquistada i els passatgers encara s'han d'esperar per recollir l'equipatge. En aquest sentit, Aena ha anunciat que sancionarà Flightcare pel col·lapse en la facturació de maletes.

A les autopistes, després de les grans retencions de més de 70 quilòmetres que es van registrar dissabte a l'AP-7, el debat continua centrat en saber qui ha de pagar les pèrdues que va tenir Acesa en aixecar les barreres del peatge del Vendrell. El govern català diu que ho ha d'assumir la concessionària, i aquest dimarts, no sembla que Acesa vulgui que sigui d'una altra manera.

Finalment, a Barcelona també continuen les molèsties entre els veïns per la gran apagada elèctrica. Els generadors que s'han instal·lat són sorollosos i ja fa massa dies que funcionen. Els veïns reclamen que es retirin com més aviat millor i l'Ajuntament de Barcelona ja ha mogut fitxa perquè Fecsa-Endesa pugui garantir que a mitjan setembre ja no caldran els grups electrògens.

NOTÍCIES RELACIONADES