Pimec reclama mesures de suport a la indústria per tal d'impulsar l'activitat econòmica de les comarques lleidatanes

ACN Lleida.-Pimec Lleida reclama a les administracions mesures que permetin promoure l'activitat econòmica de les comarques lleidatanes. Entre aquestes, demana una millora de les infraestructures, sobretot de l'N-230 i N-240; més suport al sector industrial; ajustar la formació a l'ocupació, i aprofitar els potencials econòmics, convertint l'Aeroport de Lleida-Alguaire en una plataforma logística per al transport de mercaderies. Així mateix, la patronal de la petita i mitjana empresa també reclama "racionalitzar" l'ordenament comercial, davant la previsió d'alguns projectes de grans superfícies comercials a la ciutat de Lleida que podrien ser "excessius per la demanda existent". Pimec ha presentat aquest dimecres a la capital del Segrià l'informe 'Economia i pime a les comarques de Lleida', que ofereix informació per comarques sobre la riquesa generada, el mercat de treball, el sector exterior, el nombre de pimes i els resultats econòmics de les pimes lleidatanes.

Pimec ha donat a conèixer aquest dimecres a Lleida el primer informe de l'Observatori de la Pimec sobre les pimes lleidatanes, presentació que ha anat a càrrec del president de Pimec Lleida, Jaume Saltó, i del director de l'Observatori de la Pimec, Modest Guinjoan. El document conclou que al 2012 el Valor Afegit Brut (VAB) de les comarques de Lleida va ser de 9.593 milions d'euros, un 7,4% del qual correspon al sector primari, un 21,2% a la indústria, un 7,3% a la construcció i un 64,2% als serveis. Les dades revelen que l'agricultura, la indústria i la construcció tenen un major pes relatiu al territori lleidatà que al conjunt del país. A la indústria, destaca el pes relativament més alt que a Catalunya, en el seu conjunt, de dos blocs industrials: les indústries extractives, energia, aigua i residus, d'una banda, i alimentació, tèxtil, fusta, arts gràfiques, química i cautxú, de l'altra. El menor pes relatiu dels serveis s'explica per una menor importància de la indústria hostalera, de les activitats financeres i assegurances; i de les activitats immobiliàries, tècniques i administratives. El comerç té un pes similar a la mitjana, i l'administració pública i altres serveis tenen un pes lleugerament superior, segons l'informe de Pimec.A nivell agregat, la renda per càpita de les comarques lleidatanes se situa en el 90% de la mitjana catalana. El document també posa de relleu que al 2015 hi havia 156.661 lleidatans afiliats a la Seguretat Social, un 9,3% menys que al 2008, tot i que aquesta caiguda ha estat més acusada que en el conjunt català. Els autònoms representen el 23,9% dels afiliats (a Catalunya suposen el 18,3%). Així mateix, l'informe detalla que durant els anys de crisi els centres de treball de la demarcació han augmentat la seva dimensió mitjana. A finals del 2015, les comarques lleidatanes presentaven una taxa d'atur del 13,5%, inferior a la mitjana catalana en 2,5 punts percentuals. Pel que fa a l'estacionalitat trimestral, la variabilitat ha augmentat més a la demarcació que al conjunt de Catalunya. Segons l'informe de Pimec, a les comarques de Lleida hi havia al 2013 unes 5.400 pimes que van presentar els seus estats comptables al Registre mercantil. A partir d'aquestes dades l'informe conclou que la facturació per societat és a Lleida un 17% inferior a la del conjunt de Catalunya, que la productivitat per treballador és inferior en un 14,6%, però que la rendibilitat financera (resultat abans d'impostos\/patrimoni net) va ser del 4%, lleugerament superior a la catalana (3,8%).Mesures per potenciar l'activitat econòmica a les comarques de LleidaDavant aquesta realitat, Jaume Saltó ha posat de manifest alguns dels aspectes en què des de Pimec Lleida creuen que caldria incidir per impulsar l'activitat econòmica de les comarques lleidatanes. En primer lloc, ha defensat la necessitat de millorar les infraestructures de transport, especialment l'N-230, que enllaça amb França per Vielha, i l'N-240 per connectar les comarques lleidatanes i la resta de l'Estat. Pimec Lleida també demana una millora del transport públic de passatgers i abaratir les vies d'alta velocitat per al trànsit privat, de la mateixa manera que aposta per millorar la freqüència i competitivitat en preu dels serveis ferroviaris de mercaderies i coordinar-los amb l'alta velocitat. Una altra de les reivindicacions se centra en reclamar més suport a la indústria, un sector "amb un paper important al territori" com demostra el seu major pes davant del conjunt de Catalunya. Segons Saltó, una millora dels serveis dels polígons de la demarcació permetria potenciar la implantació de noves empreses davant la important superfície de sòl industrial desocupada que hi ha a la demarcació. Per això, des de Pimec Lleida demanen una aposta per part de les administracions per impulsar l'activitat industrial facilitant la instal·lació i funcionament de les pimes industrials al territori. Altrament, la patronal defensa que cal ajustar formació i ocupació, davant les "mancances en personal qualificat a la metal·lúrgia, la restauració, el manteniment o en certs perfils tecnològics". En aquest sentit, Pimec demana la col·laboració entre agents formatius i empresarials, a més de defensar la necessitat de promoure la qualitat formativa, per exemple, millorant els recursos que permetin augmentar l'ocupabilitat dels oferents de treball. La patronal també creu que cal millorar l'eficiència en la utilització dels recursos destinats a la promoció econòmica i facilitar-ne l'accés a les pimes. Així, demana una finestreta única per als tràmits exigits per part de l'administració i que en els casos de contractació pública es divideixin en lots per tal de tenir en compte la realitat empresarial de la demarcació. Des de Pimec Lleida també creuen que cal "racionalitzar l'ordenament comercial" i, és que, "La previsió d'alguns projectes de grans superfícies comercials probablement siguin excessius per la demanda existent". Des de la patronal consiren que la instal·lació de grans superfícies comercials "no és necessàriament perjudicial, però hauria de fer-se d'acord amb les necessitats reals i potencials", és a dir, "segons la demanda prevista". A més, des de Pimec defensen que cal tenir en compte la seva ubicació "per tal d'evitar fluxos innecessaris o excessius des del centre cap a la perifèria de les ciutats, amb l'impacte que això pot tenir sobre les ciutats i els seus barris". Finalment, Pimec Lleida planteja la necessitat d'aprofitar els potencials econòmics del territori com podria ser el cas de l'Aeroport de Lleida-Alguaire. La patronal aposta per desenvolupar-hi una plataforma logística per al transport de mercaderies, en paral·lel a l'activitat comercial que s'hi porta a terme.

Anar al contingut