Perpinyà, capital mundial del fotoperiodisme durant quinze dies

Després dels últims atemptats a França, el 28è Visa Pour l'Image s'inaugura amb fortes mesures de seguretat
Perpinyà, capital mundial del fotoperiodisme durant quinze dies
Perpinyà

Perpinyà, capital mundial del fotoperiodisme durant quinze dies

Després dels últims atemptats a França, el 28è Visa Pour l'Image s'inaugura amb fortes mesures de seguretat
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Perpinyà és, fins a l'11 de setembre, la capital mundial del fotoperiodisme amb el festival Visa Pour l'Image. La fira obre portes de 22 exposicions de fotògrafs de tot el món per mostrar conflictes i problemàtiques que sacsegen els cinc continents.

En aquesta 28a edició, el festival fa especial èmfasi en els conflictes migratoris i els diferents atemptats que han tingut lloc aquest any a tot el món.

Per primera vegada, el festival es farà enmig de fortes mesures de seguretat a causa de l'amenaça terrorista. Com està passant amb altres esdeveniments a França, les autoritats establiran durant aquests quinze dies forts dispositius de seguretat.

La policia controlarà l'accés a totes les sales d'exposicions, hi haurà arcs detectors de metalls i es revisaran bosses de mà.

Una de les activitats potents del Visa són les vetllades que es fan cada vespre i que repassen els esdeveniments més destacats dels darrers dotze mesos a través de projeccions i debats. Aquestes sessions es fan sempre al recinte de Campo Santo, enguany del 29 d'agost al 3 de setembre, però, a més, el Visa, fins ara, instal·lava una pantalla a la plaça de la República perquè més gent ho pogués seguir.

L'activitat de la plaça de la República s'ha cancel·lat aquest any per motius de seguretat. Segons va explicar l'alcalde, Jean-Marc Pujol, experts en la matèria han estat revisant el recinte i han conclòs que no poden garantir-ne la seguretat, ja que a sota de la plaça hi ha un aparcament soterrani que dificulta poder tenir tot l'espai controlat.

Després dels atemptats de París i Niça, les autoritats franceses han elevat més encara els controls per intentar garantir la seguretat al país. Això ha fet que algunes festes populars o esdeveniments hagin patit alteracions per evitar, per exemple, grans aglomeracions de gent sense que les forces de seguretat puguin tenir un control de la zona.

Aquest debat també va arribar a plantejar-se a l'hora de celebrar el Visa Pour l'Image, que, a més, tracta temàtiques que poden incomodar els radicals, com són els atemptats, la guerra a Síria o el control d'Estat Islàmic sobre poblacions de l'Iraq.

Però des de l'organització del festival tenien clar que no podien "cedir a les pressions de la por" i defensen que, aquest any més que mai, el festival és un "crit a la llibertat", segons defensava el seu director, Jean-François Leroy.

L'any passat, el certamen va assolir la xifra rècord de visitants arribant a les 238.000 persones, un 27% d'increment respecte a l'any anterior.

Les exposicions

Els organitzadors del Visa Pour l'Image han hagut de triar entre els treballs de 4.500 professionals d'arreu del món. Des d'aquest dissabte, els visitants podran veure les imatges de 22 periodistes que posen el focus en algun conflicte d'arreu del món. El director, Jean-François Leroy, sempre refusa destacar uns treballs per sobre dels altres, però reconeix que aquest any tenen molta força les exposicions sobre els atemptats o el conflicte migratori.

Per exemple, s'han convidat dos fotògrafs grecs, Yannis Behrakis i Aris Messenis, que estan immortalitzant el drama dels refugiats sirians des de fa més de tres anys, i també la francesa Marie Dorigny, que centra el seu treball en les dones exiliades.

Altres temàtiques que s'exposen des d'aquest dissabte són reportatges com, per exemple, els dedicats a una nova droga altament addictiva estesa a l'Argentina i altres països sud-americans que es coneix amb el nom de "Paco", o el treball de Peter Bauza que denuncia la doble cara del Brasil: mentre s'inverteixen milions en grans infraestructures esportives, centenars de famílies malviuen en edificis ocupats pels "sense sostre".

VÍDEOS RELACIONATS